»»» ی روز يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىَ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ حجرات-13 ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! ****** نکته ها: بعضى مفسّران این آیه را مرتبط با آیات قبل دانسته و گفته اند: چون مسخره و غیبت كردن، برخاسته از روحیّه ى خودبرتربینى و تحقیر دیگران است، این آیه مى فرماید: ملاك برترى و كرامت، تقواست، نه جنس و نژاد. دراین آیه به سه اصل مهم اشاره شده است: اصل مساوات در آفرینش زن و مرد، اصل تفاوت در ویژگى هاى بشرى و اصل این كه تقوا ملاك برترى است. البتّه در آیات دیگر قرآن، ملاك هایى از قبیل علم، سابقه، امانت، توانایى و هجرت نیز به چشم مى خورد. ****** پیام ها: - مرد یا زن بودن، یا از فلان قبیله وقوم بودن، ملاك افتخار نیست كه اینها كار خداوند است. «خلقنا، جعلنا» - تفاوت هایى كه در شكل و قیافه و نژاد انسان ها دیده مى شود، حكیمانه و براى شناسائى یكدیگر است، نه براى تفاخر. «لتعارفوا» - كرامت در نزد مردم زودگذر است، كسب كرامت در نزد خداوند مهم است. «اكرمكم عنداللّه» - قرآن، تمام تبعیض هاى نژادى، حزبى، قومى، قبیله اى، اقلیمى، اقتصادى، فكرى، فرهنگى، اجتماعى و نظامى را مردود مى شمارد و ملاك فضیلت را تقوا مى داند. «ان اكرمكم عنداللّه أتقاكم» - برترى جویى، در فطرت انسان است و اسلام مسیر این خواسته ى فطرى را تقوا قرار داده است. «انّ اكرمكم عنداللّه أتقاكم» - ادّعاى تقوا و تظاهر به آن نكنیم كه خدا همه را خوب مى شناسد. «علیم خبیر» ******