🌺روی‌آوردن مردم به دیدار آرامگاه امام حسین(علیه‌السّلام) در آخرالزّمان ساختن ساختمانهای برافراشته و بازارها پیرامون آرامگاه امام حسین(علیه‌السّلام) و روی‌آوردن مردم از سراسر زمین به دیدار آن، از نشانه‌های سپری‌شدن دوران بنی مروان یا دوران بنی عبّاس و نزدیک‌شدن زمان قیام امام مهدی(علیه‌السّلام) است. امام رضا از پدرانش از امیر مؤمنان [علی](صلوات‌الّاه‌عليهم) روایت کرده است که وی فرمود: گویا ساختمانهای بزرگی را می‌بینم که پیرامون آرامگاه حسین(عليه‌السّلام) برافراشته شده‌اند، و گویا کجاوه‌هایی(۱) را می‌بینم که از کوفه سوی آرامگاه حسین می‌روند، و شبها و روزها نمی‌گذرند، مگر آن‌که از گوشه‌وکناره‌ها سوی آن‌جا برده شوند، و آن، هنگام سپری‌شدن پادشاهی بنی مروان خاهد بود.(۲) امام رضا از پدرانش(علیهم‌السّلام) روایت کرده و فرموده است: علی ابن حسین(عليهما‌السّلام) فرموده است: گویا ساختمانهای بزرگی را می‌بینم که پیرامون آرامگاه حسین(عليه‌السّلام) برافراشته شده‌اند، و گویا بازارهایی را می‌بینم که گرداگرد آرامگاهش را گرفته‌اند؛ پس، روزها و شبها نمی‌گذرند، مگر آن‌که از گوشه‌وکناره‌ها سوی آن‌جا برده شوند، و آن، هنگام سپری‌شدن پادشاهی بنی مروان خاهد بود.(۳) بی‌گمان، برخی پژوهشگران پس از آوردن این روایت گفته است: «و در نسخه‌ای: ملك بنی العبّاس است»(۴). بنا بر این، نشانه‌هایی که در روایت آمده‌اند، از نشانه‌های نابودی پادشاهی بنی عبّاس در آخرالزّمان خاهند بود. امروزه می‌بینید، چنان‌که امام علی و نوه‌اش علی ابن حسین(صلوات‌الّاه‌علیهم) خبر داده‌اند، پس از فروپاشی زمامداری صدّام در عراق، بازارهایی نو و ساختمانهایی بلند، مانند هتلها، پیرامون حرم حسینی ساخته شده‌اند، و روی‌آوردن مردم به زیارت آرامگاه امام حسین(علیه‌السّلام) افزایشی چشمگیر یافته است، به گونه‌ای که ميليونها تن از شیعیان امام و دوستدارانش برای دیدار آرامگاه شریف وی از سراسر زمین، سواره و پیاده، روز اربعین حسینی در ماه صفر از هر سالی، به کربلای مقدّس می‌آیند، و بنا بر پیشگوییهای بیرون آورده شده از روایات اسلامی، مروانیان، مانند بازماندگان حزب بعث و گروه داعش، چند ماه در آخرالزّمان بر عراق چیره می‌شوند و شتابان نابود می‌شوند، و بنی عبّاس بخشی از سرزمینهای مشرق را چندین سال در آخرالزّمان فرمانروایی می‌کنند و ناگهان نابود می‌شوند، و این گونه خدای متعالی زمینه را برای قیام امام مهدی(علیه‌السّلام) و پیاده‌کردن فرمانروایی وی بر عراق و همۀ جهان فراهم می‌کند. ---------------------------------------------------------------- ۱. مراد از «کجاوه‌ها» در این حدیث، خُدروهای سواری به کار رونده در آخرالزّمان‌اند. ۲. بحار الأنوار، ج ۴۱، ص ۲۸۷، ب ۱۱۴، ح ۹، با گزارش از: عیون أخبار الرضا؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۳. بحار الأنوار، ج ۹۸، ص ۱۱۴، ب ۱۵، ح ۳۶، با گزارش از: صحیفة الرضا؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۴. بنگرید: فروع الکافي، ج ۳، ص ۲۰۷، ک الجنائز، ب ۶۸، پ ۴. 📚گزیده‌هایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی ✍🏻روش ما در نوشتن واژه‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته‎های دیگر است. ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman1