♨️ برزخ ♨️ ✨ عرصه گاهى که فاصله ى بین دنیا و آخرت است در منطق قرآن مجید ، برزخ نامگذارى شده . آنان که از دنیا مى روند ابتدا وارد برزخ مى شوند ، و در آنجا بر اساس عقاید و اعمال و اخلاقشان حیاتى خاص دارند ، حیاتى که نه مانند حیات دنیا و نه مانند حیات آخرت است . حَتَّى اِذَا جَاءَ اَحَدَهُمُ المَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّی اَعْمَلُ صَالِحاً فِیَما تَرَکْتُ کَلاَّ اِنَّهَا کَلِمَهٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ اِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ   تا هنگامى که مرگ یکى از آنها فرا رسد ، ( در این هنگام که خود را در حال بریدن از این جهان و قرار گرفتن در جهان دیگر مى بیند ، پرده هاى غرور و غفلت از مقابل دیدگانش کنار مى رود ، گویى سرنوشت دردناک خویش را با چشم مى بیند ، عمر و سرمایه هاى از دست رفته ، و کوتاهیهایى را که در گذشته کرده ، و گناهانى که مرتکب شده ، عواقب شوم آن را مشاهده مى کند ، اینجاست که فریاد او بلند مى شود ) و مى گوید : اى پروردگار من ! مرا باز گردان ! شاید گذشته ى خود را جبران نمایم و عمل صالحى در برابر آنچه ترک کردم به جا آورم . اما از آنجا که قانون آفرینش چنین اجازه ى بازگشتى را به هیچ کس ، نه نیکوکار و نه بدکار نمى دهد به او چنین پاسخ داده مى شود : نه ، هرگز راه بازگشتى وجود ندارد ، این سخنى است که او به زبان مى گوید ، سخنى که هرگز از اعماق دلش با اراده و آزادى برنخاسته ، این همان سخنى است که هر بدکارى به موقع گرفتار شدن در چنگال مجازات ، و هر قاتلى به وقت دیدن چوبه ى دار مى گوید ، و هر زمان امواج بلا فرو نشیند باز همان برنامه ى سابق خود را ادامه مى دهد .در پایان آیه اشاره ى بسیار کوتاه و پرمعنى به جهان اسرارآمیز برزخ کرده مى گوید : در پشت سر آنها تا روزى که برانگیخته مى شوند برزخى وجود دارد .واژه ى برزخ در اصل به معنى چیزى است که در میان دو شىء حائل شود ، و سپس به هر چیزى که میان دو امر قرار گیرد برزخ گفته شده است ، و روى همین جهت به عالمى که میان دنیا و آخرت قرار گرفته برزخ گفته اند .دلیل بر وجود چنین جهانى که گاهى از آن تعبیر به عالم قبر و یا عالم ارواح مى شود از طریق ادلّه ى نقلیه است ، آیات متعددى از قرآن مجید داریم که بعضى ظهور و بعضى صراحت در این معنا دارد . آیه ى شریفه ى ( وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ اِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ ) ، ظاهر در وجود چنین عالمى است . از آیاتى که صریحاً وجود چنین جهانى را اثبات مى کند آیات مربوط به حیات شهیدان است مانند : وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ اَمْوَاتاً بَلْ اَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ   گمان مکن کسانى که در راه خدا کشته شدند مردگانند ، آنها زنده اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند . نه تنها در مورد شهیدان جهان برزخ وجود دارد بلکه درباره ى کفار طغیانگرى همچون فرعون و یارانش نیز به وجود برزخ صریحاً در آیه ى 46 سوره ى مومن اشاره شده : النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا غُدُوّاً وَعَشِیّاً وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَهُ اَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ اَشَدَّ الْعَذَابِ  .  فرعون و یارانش هر صبح و شام در برابر آتش قرار مى گیرند و به هنگامى که روز قیامت برپا مى گردد فرمان داده مى شود : آل فرعون را در شدیدترین کیفرها وارد کنید . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 🍃 @Javanmardi_langarudi