👆👆👆
که «وحی» معانی و اقسام متعددی دارد ؛ در آیه 7 سوره قصص مادر حضرت موسی (علیه السلام) مخاطب وحی الهی و سخن فرشتگان قرار می گیرد با اینکه پیامبر نبود :
«وَ أَوْحَيْنا إِلى أُمِّ مُوسى أَنْ أَرْضِعيهِ فَإِذا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقيهِ فِي الْيَمِّ وَ لا تَخافي وَ لا تَحْزَني إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَ جاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلينَ»؛
( و به مادر موسى وحى كرديم كه او را شير بده ، همين كه بر جان او بيمناك شدى او را به دريا بينداز ، و ناراحت و غمگين مباش كه ما وى را به تو برگردانيده و از پيامبرانش مى كنيم ).
👈 همچنین در سوره مریم آیه 17 آمده است :
«فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجابا فَأَرْسَلْنا إِلَیها رُوحَنا فَتَمثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیّا»؛
( و در برابر آنان پرده اى بر خود گرفت . پس روح خود را به سوى او فرستاديم تا به [شكل] بشرى خوشاندام بر او نمايان شد ).
👈 با توجه به این آیات و آیات دیگر ، روشن می شود آن وحي كه مخصوص پيامبران است ، «وحي تشريعي» است و آنچه بر غير پيامبر نازل مي شود ، «وحي انبائي» است . تفاوت اين دو قسم وحي در آن است كه براساس وحي تشريعي ، فرد به مقام نبوت نايل آمده ولي در وحي انبايي ، بدون اينكه فرد از مقام نبوت برخوردار شود ، به اخبار غيبي دست مي يابد . نزول وحي دربارة حضرت زهرا (سلام الله عليها) نيز از قبيل وحي انبايي بوده است .
👈 بنابراین آنچه که به مادر موسی (علیه السلام) ، حضرت مریم (سلام الله علیها) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) القاء شده بود «وحي تشريعي» نیست و «وحي انبائي» یا «خبر» است .
👈 به این بانوان گرامی «محدّثه» و به مردانی که چنین مخاطب خبر فرشتگان قرار می گیرند «محدّث» می گویند ؛ در تعریف محدّث گفته اند :
« محدث کسی است که پندار و گمانش صادق باشد یا به او الهام می شود ؛ یا کسی که در دلش به صورت الهام یا مکاشفه از عالم بالا چیزی القا شده باشد و یا اینکه بدون تصمیم قبلی سخن راستی بر زبانش جاری شود و یا بدون آنکه به مقام نبوت رسیده باشد ملائکه با او سخن گویند ».
👈 ضمن اینکه اعتقاد به « محدّث بودن بعضی از صحابه » امری مسلّم در بین مسلمین است . چنانکه اهل سنت اصرار دارند بگویند «عمربن خطّاب» محدّث بود ؛ مانند روایتی که ابو هریره از پیامبر نقل می کند :
«إِنَّهُ قَدْ كَانَ فِيمَا مَضَى قَبْلَكُمْ مِنَ الْأُمَمِ نَاسٌ يُحَدَّثُونَ، وَإِنَّهُ إِنْ كَانَ فِي أُمَّتِي هَذِهِ مِنْهُمْ أَحَدٌ، فَإِنَّهُ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ» ؛
( در امتهای گذشته مردان محدثی بوده اند ، بدون اینكه از انبیا باشند، و از امت من عمر محدث مى باشد ) .
👈 روایات دیگری نیز با اندکی اختلاف از عایشه نقل شده است .
مثل روایت «... إِنَّ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ مِنهُم» و «... فَإِنْ يَكُ فِي أُمَّتِي أَحَدٌ فَعُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ».
👈 شیعه معتقد است که محدّث بعد از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) وجود مقدّس امام على (علیه السلام) و جانشینان آن حضرت می باشند :
«أَنَّ أَوْصِيَاءَ مُحَمَّدٍ(عَلَيْهِمُ السَّلَامُ) مُحَدَّثُونَ "
( بدرستى که اوصیاء محمد همگى محدث هستند ).
👈 حضرت فاطمه (سلام الله علیها) با على (علیه السلام) و اولاد معصومین او در این فضیلت شریک است و او نیز «محدّثه» بوده است :
«فَاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) كَانَتْ مُحَدَّثَةً وَ لَمْ تَكُنْ نَبِيَّةً»
( فاطمه دختر رسول خدا محدثه بود ولی پیامبر نبود ).
👈 امام صادق (علیه السلام) مى فرماید :
«إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ(علیهاالسلام) مُحَدَّثَةً لِأَنَّ الْمَلَائِكَةَ كَانَتْ تَهْبِطُ مِنَ السَّمَاءِ فَتُنَادِيهَا كَمَا تُنَادِي مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ فَتَقُولُ يَا فَاطِمَةُ اللَّهُ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى نِساءِ الْعالَمِينَ»
( فاطمه(سلام الله علیها ) را از این جهت محدثه نامیده اند که فرشتگان از آسمان بر او نازل مى شدند و با او همان گونه که با مریم بنت عمران گفتگو داشتند ، این چنین سخن مى گفتند :
یا فاطمه بدرستى که خداى تعالى تو را پاک و منزه گردانید و از میان تمام زنان عالم تو را برگزید ).
👈 در نتیجه محدثه بودن حضرت فاطمه (علیها السلام) در نزد شیعه از مسلّمات است ، به طورى که در زیارت آن حضرت وارد شده است :
«... اَلسَلامُ عَلَیکِ اَیَتُهَا المُحَدِثَهَ الَعلَیمَه»؛
( سلام بر تو ای کسی که با فرشتگان هم سخنی و بسیار دانایی ).
👇👇👇