﷽؛
✅ فضیلت اجتناب از مال حرام
🌧 ضد عدم اجتناب از مال حرام ، اجتناب و احتراز از آن است . و آن یک معنی ورع است . و معنی دیگر آن ، نگاه داشتن خود است از مطلق معاصی . و منع نفس ، از هر چه سزاوار نیست . و تقوی نیز با ورع ، یک معنی دارد . و آن نیز بر دو معنی اطلاق می شود .
🌧 پس ضد گرفتن مال حرام ، ورع و تقوی است ، به یک معنی که معنی اخص باشد .
🌧 و اما ورع و تقوی به معنی اعم ، ضد معصیت است . و به هر حال شبهه نیست در اینکه ورع و تقوی ، اعظم بواعث نجات ، و عمده چیزی است که آدمی را به سعادات می رساند .
🌧 از حضرت پیغمبر - صلی الله علیه و آله - مروی است که :
«هر که ملاقات کند خدا را در حالتی که از اهل ورع باشد ، خدای - تعالی - به او عطا می فرماید کل ثواب اسلام را» .
🌧 و در بعضی از کتب سماویه وارد است که :
«حق - تعالی - فرمود که : اما اهل ورع را من شرم می کنم که محاسبه ایشان را بکشم ".
🌧 و از حضرت امام محمد باقر - علیه السلام - مروی است که :
«نیست شیعه ما مگر کسی که پرهیزکاری را شعار خود کند . و خدا را اطاعت کند . پس بپرهیزید و عمل کنید به جهت امید آنچه در نزد خداست . نیست در میان خدا و میان کسی خویشی و قرابتی ، دوست ترین بنده در نزد خدا پرهیزکارترین و مطیع ترین ایشان است» .
🌧 و حضرت صادق - علیه السلام - فرمود :
«کسی نمی رسد به آنچه در نزد خداست، مگر به ورع» .
🌧 و فرمود :
«به درستی که : خدا ضامن شده است از برای کسی که بپرهیزد از معصیت او ، اینکه او را از حالتی که مکروه دارد نقل کند به آن حالی که دوست دارد . و روزی او را برساند از جائی که گمان نداشته باشد» .
🌧 و فرمود:
«عمل کم با تقوی ، بهتر است از عمل بسیار بدون تقوی» .
🌧 و نیز از آن حضرت مروی است که :
«خدای - تعالی - هیچ بنده ای را نقل نکرد ازذلت معاصی به عزت تقوی ، مگر اینکه او را بی مال غنی گردانید . و بی عشیره و قبیله عزیز کرد . و بی گشاده روئی به دلها نزدیک گردانید» .
🌧 و از آنجا که خوردن مال حرام ، و احتراز نکردن از آن ، باعث هلاکت ، و وصول به سعادت ، موقوف به تقوی و ورع بود و آدمی که در دنیا هست محتاج به خوراک وپوشاک و مسکن و ماوی بود ، اخبار بسیار در فضیلت تحصیل مال حلال وارد شده .
🌧 حتی اینکه حضرت رسول - صلی الله علیه و آله - فرمود که :
«طلب حلال، واجب است بر هر مرد مسلم و زن مسلمه» .
«و هر که داخل شب شود در حالتی که خسته باشد به جهت طلب حلال ، داخل شب شده است آمرزیده» .
🌧 و فرمود که :
«عبادت، هفتاد جزء است ، و افضل همه اجزاء ، طلب حلال است» .
🌧 و در حدیثی دیگر وارد است که :
«عبادت ، ده جزء است ، نه جزء آن در طلب حلال است» .
🌧 و فرمود که :
«هر که از رنج دست خود بخورد چون برق خاطف از صراط بگذرد» .
«و هر که از رنج دست خود بخورد خدا به نظر رحمت به او نظر می کند ، و هرگز اورا عذاب نمی کند» .
«و هر که از رنج دست خود بخورد خدا درهای بهشت را بر روی او می گشاید ، تا ازهر دری که خواهد داخل بهشت شود» .
«و هر که از رنج دست خود بخورد روز قیامت در شمار پیغمبران خواهد بود ، و اجر پیغمبران خواهد گرفت» .
«و حضرت رسول - صلی الله علیه و آله - هرگاه مردی را می دید و او را از او خوش می آمد می فرمود : آیا کسبی دارد ؟ پس اگر می گفتند نه می فرمود از چشم من افتاد .
عرض می کردند : به چه سبب ؟ می فرمود که : چون مؤمن را کسبی نباشد به دین خود مدارا و معاش می کند» .
🌧 و از آن حضرت مروی است که :
«هر که چهل روز حلال بخورد خدای - تعالی - دل او را روشن می کند ، و چشمه های حکمت را از دل او بر زبانش جاری می سازد» .
🌧 روزی بعضی از صحابه از آن جناب طلب کرد که :
«از خدا بخواهد او را مستجاب الدعوه نماید . حضرت به او فرمود که : خوراک خود را پاک و حلال کن تا دعای تو مستجاب شود» .
📚 معراج السعادة / فضیلت اجتناب از مال حرام
✨ فضیلت اجتناب از مال حرام
👇👇👇
💫
erfan.ir/a86113
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🌈 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌈