🔸ولایت در قرآن| بخش سوم: آیه اکمال (مائده، 3) ▫️آنچه مسلم است، آیۀ سوم سورۀ مائده در سال‌های آخر بعثت نبوی بر رسول اکرم(ص) نازل شده. به نظر قاطبۀ مفسّرین، این قسمت از آیه ارتباطی با قسمت‌های دیگر ندارد. استدلال به این آیۀ شریفه از دو منظر قابل طرح است: الف) بررسی احتمالات گوناگون دربارۀ مصداق کلمۀ «الیوم» در آیه و رسیدن به این نتیجه که مراد از آن فقط می‏تواند روز غدیر خم باشد، و اثبات اینکه سایر احتمالات ذکر شده، با سیاق آیه و امر مهمی چون تکمیل کل دین سازش ندارد: با بررسی فضای حاکم بر نزول آیه، روشن می‌شود که پس از واقعۀ غدیر خم، به تصریح الهی، کفار از ضربه زدن به اسلام مأیوس شدند؛ در حالی که پیش از آن لحظه‌ای از نابود کردن دین توحید مأیوس نبودند. تصور آنان چنین بود که با از بین رفتن محوریت دین، یعنی شخص پیامبر(ص)، می‏توانند نیات خود را عملی سازند. لذا منتظر فرصت بودند تا با رحلت رسول خدا(ص)، اسلام را از مسیر خود به گونه‌ای خارج سازند که دیگر با مطامع آنان ناسازگار نباشد. راهکار الهی در ناامید ساختن چنین پروای خامی، تغییر رهبری دینی از جنبۀ شخصی به جنبۀ نوعی و ساختارین بود؛ یعنی از شخص رسول‏الله(ص) به شجرۀ طیبۀ امامت و ولایت(ع) منتقل گردد. بدین ترتیب، در روز غدیر خم اکمال دین تحقق یافت. ب) تحلیل آیه با دقت در معانی و مفاهیم لغوی آن: با این بررسی متوجه می‌شویم که تأکید آیه بر خشیت پروردگار، تأکید بر حفظ حریم ولایت الهی است. همچنین با تدبّر در آیۀ شریفه، مسلمانان به این بصیرت دینی می‏رسند که ولایت الهی منحصر در وجود مبارک پیامبر(ص) نیست؛ بلکه امر مستمری است که هر روز در ولیّی از اولیاء الهی(ع) متجلّی می‏شود. چنین ولیّ خدا می‌باید مانند پیامبر اکرم(ص) معصوم به عصمت الهی و به تعلیم الهی، عالم بر علوم ربانی و معارف غیبی باشد؛ قطعاً چنین مقامی مانند رسول خدا(ص) نه با انتخاب مردم، بلکه از سوی پروردگار تعیین می‌گردد و اطاعت از او، اطاعت از رسول اکرم(ص) و پروردگار است. بدین ترتیب، ساختار رسالت در روز غدیر خم به نحو کامل تبیین گردید؛ تا مؤمنان دریابند که اصل مهم، پذیرش ولایت الهی است، که به تناسب زمان، در هریک از اولیاء الهی(ع) متجلّی می‌گردد؛ در زمان حیات نبیّ مکرم اسلام(ص) در شخص ایشان و در ازمنۀ بعد، در امامان معصوم(ع) که به تنصیص الهی معرفی می‌شوند، ظاهر می‌گردد. 📚این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه اکمال است. برای مطالعه متن کامل مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، ج۴، صفحات 299 تا 360. 👈برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» اینجا بروید.👉 ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi