🔸ولایت در قرآن| پیامبر و اهل‌بیت(ع) بالاترین رحم ▫️اصل در «رَحِم» (بر وزن خشن) به محلّ رشد و نموّ فرزند قبل از تولّد گفته می‏شود. این واژه تسرّی داده شد و به کسانی اطلاق گردید که در نسل، به یک پدر یا مادر منتهی می‏شوند ؛ امّا معنای اصلی آن از مادّۀ «رحم» گرفته شده که به معنای رأفت و رقّت و عطوفت است. ▫️در رحمت، تجلّی رأفت و محبّت در مقام تعلّق و اظهار است که راحم، خیر و صلاح مرحوم را می‏خواهد و با مهربانی که به او می‏کند، ابراز رحمت می‏نماید. البتّه از آنجا که مهربانی از سر عقل است، گاه خوشایند مرحوم نیست؛ مثل دوای تلخی که پزشک به بیمار میدهد و این از سر رحمت است. ▫️«الرَحِم» (بر وزن فَعِل) صفت مشبهه است و اشاره به دوام و ثبوت رحمت در کسی دارد و در لغت به معنای کسی است که رحمت از او سرازیر است و محبّت رحمیّت از او و به اوست. بر این اساس، اصطلاحاً به خویشاوندان نسبی، بنابر قاعدۀ الاقرب فالاقرب، «رَحِم» گفته می‏شود؛ به این ترتیب که هر مقدار نسبت اتحاد به یک رحم نزدیک‏تر باشد، رحمیّت بیشتر است؛ نظیر رابطۀ مادر و فرزند. ▫️بر اساس آنچه در معنای لغوی رحم بیان شد، روشن می‌گردد که در مرتبۀ اوّل، بالاترین رَحِم برای همۀ انسانها که منبع همۀ رحمت‏ها و مبدأ همۀ کمالات در نظام تکوین و تشریع است، ذات باری متعال میباشد؛ در مرتبۀ دوم، اوّلیاء الهی، یعنی رسول اکرم(ص) و عترت طاهره(ع)، نزدیکترین رحم به انسان هستند؛ هم آنان که تکویناً و تشریعاً طریق رحمت الهی بر عالم می‏باشند. ▫️در مرتبۀ بعد، هادیان غیرمعصومی که حق حیات معنوی و هدایت توحیدی بر انسان دارند، رحم او محسوب میشوند. در این مرتبه، والدین اوّلین رحم محسوب می‌شوند؛ زیرا واسطۀ خلقت مادی فرزندان خود و تربیت معنوی آنها هستند. بدین ترتیب، در درجات بعد همۀ کسانی که نوعی قرابت نسبی با انسان دارند، ارحام او محسوب میگردند. ▫️«وصل» عبارتست از اتّحاد دو شیء با یکدیگر در برخی قسمت‏ها؛ مثل اتحاد طرفین دایره با یکدیگر. این واژه در امور مادی و معنوی هر دو به کار می‏رود . اتحاد مادی روشن است و در امور معنوی، میتوان به عقد مشارکت در انجام امری و یا پیمان ازدواج و یا اخوت بین دو فرد، اشاره کرد. وصل معنوی معمولاً در اوصاف به کار می‏رود؛ به گونه‏ای که دو شیء در برخی از صفات با یکدیگر متّحد میشوند. 📚 این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه صله رحم است. برای مطالعه متن کامل، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، جلد۶، صفحات ۳۴۰ تا ۳۸۰. 👈 برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» اینجا بروید: 🌐https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311/ ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi