✏️ ادامه 🔸دو قلمروِ اساسیِ «ولایت» 🔹در باب «ولایت»، دو قلمروِ اساسی وجود دارد: «یکی قلمروِ نفْسِ انسانی است که انسان بتواند اراده‌ی الهی را بر نفْس خودش ولایت بدهد و نفْس خود را داخل ولایت‌الله کند؛ این، آن قدم اوّل و اساسی است و تا این نشود، قدم دوّم هم تحقّق پیدا نخواهد کرد. مرحله‌ی دوّم این است که محیط زندگی را در ولایت‌الله داخل کند؛ یعنی جامعه با ولایت الهی حرکت کند؛ هیچ ولایتی ــ ولایت پول، ولایت قوم و قبیله، ولایت زور، ولایت سنّت‌ها و آداب و عادات غلط ــ نتواند مانع از ولایت‌الله شود و در مقابل‌ ولایت‌الله عرض اندام کند.» ۱۳۷۲/۰۳/۱۹ «آن عاملی که در اسلام ضامن اجرای احکام است، حکومت اسلامی و حاکمیّت احکام قرآن است؛ وَالّا اگر آحاد مردم، ایمان و عقیده و عمل شخصی داشته باشند، لیکن حاکمیّت ــ چه در مرحله‌ی قانونگذاری و چه در مرحله‌ی اجرا ــ در دست دیگران باشد، تحقّق اسلام در آن جامعه به انصاف آن دیگران بستگی دارد.» ۱۳۷۸/۰۱/۱۶ «امامت یعنی پیشواییِ جسم و دل؛ فقط حاکمیّت بر اجسام نیست، اداره‌‌‌ی زندگی دنیایی و روزمرّه‌‌‌ی متعارف مردم نیست؛ مدیریّت دلها است، تکامل بخشیدن به روحها و جانها است، بالا بردن فکرها و معنویّتها است.» ۱۳۸۶/۱۰/۸ «امامت یعنی همان اوج معنای مطلوب اداره‌ی جامعه در مقابل انواع و اقسام مدیریّتهای جامعه که از ضعفها و شهوات و نخوت و فزون‌‌طلبیِ انسانی سرچشمه میگیرد.» ۱۳۸۰/۱۲/۱۲ اسلام شیوه و نسخه‌ی «امامت» را به بشریّت ارائه میکند؛ یعنی اینکه «یک انسان، هم دلش از فیض هدایت الهی سرشار و لبریز باشد، هم معارف دین را بشناسد و بفهمد ــ یعنی راه را درست تشخیص دهد ــ هم دارای قدرت عملکرد باشد.» ۱۳۸۰/۱۲/۱۲ «امام یعنی حاکمیّت دین و دنیا در زندگی مردم. خب، این یک بُعد قضیّه است که این بُعد اعتقادی است و شیعه با این مشعل درخشان، با این منطق روشن، در طول قرنهای متمادی توانسته است حقّانیّت خود را برای همه‌‌ی دلهایی که جستجوگر بودند و باانصاف بودند، اثبات بکند.» ۱۳۸۶/۱۰/۸ یک بُعد دیگراین است که «همه‌‌‌ی ما بدانیم حکومت اسلامی و جامعه‌‌‌ی اسلامی باید شخصیّت امیرالمؤمنین و جامعه‌ای را که امیرالمؤمنین میخواست درست کند، الگو قرار بدهد. الگوی ما این است؛ به آن سمت باید حرکت کنیم.» ۱۳۸۶/۱۰/۸ 🔸بزرگ‌ترین خطر برای نظام ما 🔹«ولایت امام (رضوان الله علیه) پرتوی از چشمه‌‌ی فروزنده‌‌ی خورشیدیِ غدیر بود؛ لذا توانست این‌همه آثار را به وجود بیاورد، ملّت را بیدار کند، ایران را بازسازی معنوی و مادّی بکند.» ۱۳۸۳/۱۱/۱۰ بزرگ‌ترین خطر برای نظام و حکومتی مثل نظام و حکومت ما که با نام اسلام به وجود آمده، این است که «فراموش کنیم الگوی حکومت ما امیرالمؤمنین است به الگوهای رایج دنیا و تاریخ نگاه کنیم و خود را با آنها مقایسه کنیم، به روش حکومتهای منحرفی که در طول تاریخ، روزبه‌‌‌روز به بشریّت ضربه زدند، نگاه کنیم که اگر یک جنبه از زندگی انسان را رونقی بخشیدند، جنبه‌ی دیگری را دچار ضایعات جبران‌‌‌ناشدنی کردند.» ۱۳۸۰/۱۲/۱۲ 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله