📢
#زندگی_نامه
✅ قسمت هشتم: فعالیتهای علمی(۳)
❇️ در نظر پرفسور لگنهاوزن، برخی از مباحث مطروحه در فلسفه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه به بعضی از مهمترین آنها اشاره میکنیم:
3⃣
فلسفه دین
لگنهاوزن دربارهی باورهای دینی خود را «عقلگرا» میداند؛ اما با برداشت و تفسیری بسیار وسیع و گسترده دربارهی هنجارهای عقلیِ حاکم بر باورهای عقلی. به اعتقاد او یکی از الزامات مهم در این باره، به این هدف بازمیگردد که مجموعهی واحدی از هنجارهای عقلانیت را بیابیم که بتواند بر استدلال ریاضیاتی، علمی، اخلاقی و دینی حاکم باشد. بر این اساس، لگنهاوزن نتیجه میگیرد که رد برداشتهای انسانانگارانه (تشبیهی) از الوهیت ضروری است.
در سطح الهیات شاید برخی از رویکردهای انسانانگارانه (تشبیهی) غیرقابل اجتناب باشد، اما در سطح فلسفی میتوان آن را در امتداد سنت فلسفۀ اسلامی (از ابنسینا تا ملاصدرا و فراتر از آنها) حذف کرد. این امر، در قیاس با آنچه که در قالب محدودیتهای الهیاتِ تنها به دست میآید، زمینه را برای یک دفاعیۀ رضایتبخشتر فراهم میکند.
در فلسفه دین، مهمترین سهمِ پروفسور لگنهاوزن، ارائهی دیدگاه موسوم به «کثرتگراییِ دینیِ غیرفروکاهشی» است. این نظریه، همواره تز اصلی برای نحوهی پرداختن به مسائل گفتگوی دینی، معنویت، معرفتشناسیِ دینی و تحقیقات علمیِ متأثر از دین(نظیر علوم انسانی اسلامی) بوده است. همین طرز تفکر بود که به پیشنهادی برای پایهریزیِ فلسفه دین اسلامی و حتی فلسفه دین شیعی انجامید که هر دوی آنها با لحاظ مسائل قابل طرح و نیز روشی که در پاسخ به آنها به کار میرود انجام گرفت. یکی از مهمترین مسائلِ کثرتگراییِ دینی که مورد مداقّهی پروفسور لگنهاوزن بوده است، تفکیک میان انواع مختلف کثرتگرایی است که بهویژه در مقالهی «کثرتِ کثرتگرایی» انجام گرفته است.
دو نکته در این بخش قابل ذکر است:
۱.یکی اینکه پروفسور لگنهاوزن خود اذعان کرده که ایده کثرتگرایی دینی غیرفروکاهشی خود را با الهام از آرای استاد شهید مطهری پرورانده.
۲.نکته دوم اینکه در فلسفه دین و مخصوصا در گفتمان دینی، تاکید وی بر فهم دوجانبه است؛ نکتهای که پیشتر در معرفت شناسی مطرح شد.
ادامه دارد...
❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبلتر خدمتتان معرفی شد.
🔰خرید کتاب:
B2n.ir/Kharidketabphilofrootan
🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
🆔
@legenhausen_ir
🆔
https://eitaa.com/legenhausen_ir