👗 جواز آشکار کردن زینت در برابر «التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ‏»: 👗 زن می تواند در برابر «پيروان و طفيليانى كه تمايلى به زن ندارند» یعنی افراد سفيه و ابلهى كه ميل جنسى در آنها وجود ندارد زینت خود را آشکار کند. (أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ‏). 🔻زراره گويد: "درباره اين سخن خداوند: «يا افراد سفيه كه تمايلى به زن ندارند» فرمود: منظور همان فرد بى‏ عقلى است كه آميزش با زن‏ها نمى‏ كند (يعنى اين درك را ندارد)". 🔻عبدالرحمن بن ابى عبدالله گويد: "از امام (علیه السلام) درباره جمله «اولى الاربة من الرجال» پرسيدم، حضرت فرمود: منظور، غلام كم خردى است كه ميل جنسى به زنان ندارد". 🔻ابوبصير گويد: "از امام صادق (علیه السلام) درباره افراد سفيه كه تمايلى به زن ندارند پرسيدم، حضرت فرمود: منظور همان ابله و كم خرد است و مانند روايت گذشته را آورده است". 🔻امام صادق (علیه السلام) از پدران خويش نقل كردند كه: «در مدينه دو مرد به نام ‏هاى «هيت» و «مانع» بودند. پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) شنيد كه آن دو به مردى گفتند: هنگامى كه انشاءالله طائف را فتح كرديد از دختر غيلان غفلت مكن زيرا وى بذله گو، سبزگون، گشاده چشم، خوش اندام، كمر باريك و سفيد دندان است. به هنگام نشستن از روى غرور پاى بر پاى مى‏ نهد و از روى كبر آواز گونه، سخن گويد. از روبرو كه مى ‏آيد با چهار تا، و پشت كه مى ‏كند با هشت تا (يعنى از روبرو دلفريب و از پشت سر دلفريب ‏تر است) ميان پاهايش چيزى چون ظرف بلورين است. 🔻در اين هنگام پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: من شما دو نفر را از افراد سفيه نمى‏ دانم. لذا حضرت دستور دادند اين دو را از شهر دور سازند و آن دو را به منطقه عرايا تبعيد كردند و هر جمعه جهت خريد و فروش به بازار مدينه مى ‏آمدند". 👗 (منابع فقه شيعه، ج‏25، ص 611) @fatemiioon_news