فلسفۀ احکام 🔹️احکام مثل یک شیشه است که محتوای ‌دین و اثر دین را حفظ می‌کند. این لیوانی که آوردند و اینجا گذاشتند، به خاطر شیشه‌اش نگذاشتند، وگرنه یک گلدان ‌شیشه‌ای می‌آوردند، به خاطر آبش آوردند. اما اگر این لیوان نباشد، آب همه‌چیز را خراب می‌کند؛ در واقع این محتوا به فساد کشیده‌ می‌شود. فلذا احکام، محتوا را حفظ می‌کند. 🔸️مثلاً فرض کنید وقتی دارید نماز می‌خوانید، یک دفعه سرتان را محکم به مُهر می‌زنید و دو بار می‌خورد. به لحاظ فقهی مشخص است که باید چه‌کار کرد، اما اگر نمازتان را تمام کنید و آن کار را هم نکنید، احتمال اینکه خدا این نماز را قبول بکند هست، خدا اَرحَمُ الرّاحِمین است. اما نباید این تبدیل به یک رویه بشود، چون آن وقت دیگر یکی سه ‌بار کله‌اش را می‌کوبد، یکی چهار بار می‌کوبد! یک روزی هم می‌بینید کلاً دیگر نماز نابود شده است! 🔹️احکام مانده که محتوا را حفظ کند. اما یک وقت نشود که کلاً شیشه‌گر بشویم. ایرادی که حضرت ‌عیسی علیه السلام به خاخام‌های ‌فریسی گرفت این بود؛ فرمود: «شما چنان درگیر احکام شدید که اصلاً یادتان رفته نقض‌ غرض دارد صورت می‌گیرد. دارید احکام‌ می‌تراشید که جامعه‌تان را نزول و زِنا بگیرد!» یعنی این احکام باید من ‌و تو را به اخلاق برساند. 🔸️پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «اِنِّی بُعثتُ لِاُتَمِمَ مَکارِمُ الاَخلاَق.» فلذا این مکارم ‌الاخلاق باید حاصل شود. یعنی در اثر دین‌داری و عمل به این احکام، شما روزبه‌روز آدم با اخلاق‌تری بشوید، وگرنه چه فایده‌ای دارد؟ به این مسائل می‌بود، از همۀ من ‌و شما بهتر، امام حسین علیه السلام احکام را بلد بود، بلد بود چنان کلاه‌شرعی‌ها و حجت‌های‌ شرعی‌ای بتراشد که اصلاً در کربلا حضور پیدا نکند. 🔹️اما حضرت دنبال این است که مبادا این لیوان به یک جایی برسد که خدایی نکرده در آن، شراب بریزند. حضرت فرمود: «وَ عَلَى الْإِسْلَامِ السَّلَامُ» یعنی فاتحۀ آن اسلام  و آن چهارچوبی را می‌خوانم‌ که بخواهد محتوایی مثل یزید از آن بیرون بیاید. برای این است که من عاشق امام حسینم؛ چون به دین من محتوا و هویت داده است. برگرفته از سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ لزوم همدلی در کار مهدوی (عهد همدلی) 📅 ۱۶ آبان ۹۵ 📍مشهد مقدس 📥 لینک دانلود سخنرانی 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) 🆔️ @Masaf_Nevis