مذاق‌شناسی اهل‌بیت 🔹جریان «اسلامی‌شدن» با «اسلام‌مال» شدن فرق دارد. بعضی‌ها دو حدیث و یک آیۀ قرآن می‌خوانند و بحثشان را اسلامی می‌کنند اما آن بحث مطلقاً از ریشه اسلامی نیست. خیلی از همین فرقه‌ها که شما می‌بینید کلاس‌هایی می‌گذارند، آیۀ قرآن هم برای شما می‌خوانند. 🔸ما یک «يَعلَم» داریم که به معنی دانستن است و یک «يَعرِف» داریم به معنای فهم و شناخت است. مثلاً یکی می‌گوید: «می‌دانی کرمانشاه کجاست؟» می‌گوید: «بله می‌دانم.» اما این با شناخت کرمانشاه فرق دارد. 🔹یک چیزی هست که از این هم جلوتر است و آن «منظومۀ‌ فکری» است. یعنی مثلاً ممکن است بگویید ابوعلی‌سینا را می‌دانم و او را می‌شناسم. اما یکی هست از این هم جلوتر است و می‌گوید منظومۀ‌ فکری ابوعلی‌سینا را می‌شناسم. 🔸غیر از دانستن و شناختن و شناخت منظومۀ فکری، یک چیزی هست از این هم بالاتر است، و آن این است که بگویم مذاقشان را می‌دانم؛ اصلاً مزۀ دهانش را می‌دانم؛ مذاق مهم است. ما در مورد اهل‌بیت علیهم‌السلام و اسلام، باید به مذاق اسلام و اهل‌بیت علیهم‌السلام برسیم؛ اینکه مزۀ دهانشان چه بوده است. 🔹فلذا شما می‌بینید طرف تمام روایات را می‌خواند، قرآن را بررسی می‌کند، از عقلش کمک می‌گیرد و در‌مجموع به یک چیزی می‌رسد. مثلاً حضرت آیت‌الله‌بهجت رحمت‌الله‌علیه نکتۀ جالبی داشتند که ایشان می‌فرمودند: «من از مجموع عملکرد ائمه علیهم‌السلام در مورد بحث زکات به این نتیجه رسیدم که معصومین علیهم‌السلام طوری از مردم زکات می‌گرفتند که طرف باز هم بیاید و زکات بدهد؛ یعنی مشتری شود.» این فهم دین است، وگرنه طرف ممکن است هرچند ضَرَبَ ضَرَبا ضَرَبُوا یاد بگیرد و ابا و عمامه به تن کند اما به فهم دین نرسد. برگرفته از سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ به نام شیعه، به کام دشمن 📅 ۲۳ اردیبهشت ۹۴ 📍کرمانشاه 📥 لینک دانلود سخنرانی 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) 🆔 @Masaf_Nevis