اثبات ضرورت پولطلا از طریق ادلۀ زکات حضرت آیت الله اراکی - درس خارج فقه زکات : سوم مهرماه 1402 🔹ما در نظام مالی حکومت اسلامی چیزی به نام مالیات علاوه بر خمس و زکات نداریم. حکومت اسلام باید بر همین مبنا نظام مالیاتی‌اش را تنظیم و طراحی کند که با خمس و زکات، نیازهای مدیریت جامعه را تامین کند و این کار شدنی است و ما اصرار بر این مطلب داریم؛ این سیستم مالیاتی بر اساس معیارهای غربی ها است. ما چرا وقتی خودمان یک سیستم شرعی و اصیل برای نظام مالیاتی داریم آن را اعمال نکنیم که البته نیاز به تدبیر دارد. 🔸حال سؤال این است که چه رابطه ای بین زکات نقدین و این مطلب وجود دارد که پول باید طلا و نقره باشد؟ اگر شما پول را از طلا و نقره بودن خارج کنید و پول هیچ ارتباطی با طلا و نقره نداشته باشد، آن وقت شما میگویید زکات نقدین چه فایده ای دارد وقتی نقدینی وجود ندارد که بخواهید زکاتش را بدهید !؟ 🔹این پول‌های رایجی که پیش ما هستند نه طلا هستند نه نقره بلکه پول‌های چاپ شده‌ای هستند که بر مبنای قدرت، ارزش پیدا کرده‌اند و از عجیب‌ترین عجایب این است که به خود کاغذ اسکناس بگوییم این کاغذ ارزش دارد ! فرض کنید یک راهزنی سر گردنه نشسته و می‌گوید هر کس از این جا می‌خواهد رد شود باید این کاغذ من را بگیرد و در عوضش به من کالا بدهد خوب رهگذر چاره‌ای ندارد که تابع راهزن باشد. طلای رهگذر را بگیرد و به او کاغذ بدهد و بگوید این کاغذ در قبال این طلاها اینقدر ارزش دارد، آیا واقعاً کاغذ ارزش پیدا می‌کند؟!!! 🔸حتی اگر قدرت سیاسی و قدرت با زور و چماق هم نباشد بلکه قدرت اقتصادی باشد مثلاً کسی همه ثروت یک جامعه را در چنگ خودش گرفته است، بعد می‌گوید چون من قدرت اقتصادی ام بالاست این چک پولی که در بانک مرکزی چاپ می‌کنم اینقدر ارزش دارد. غلط می‌کنی این حرف را می‌زنی!!! تو چه کاره‌ای که کاغذی که هزینه‌اش شاید ۵ هزار تومان هم نشود بگویید ۵۰ یا ۱۰۰ هزار تومان ارزش دارد؟ ▫️کانال موسسه متا