❇️ دین اسلام را تایید می‌کند یا با آن مخالف است؟ ✅ پاسخ 🔶 روش اسلام در مواجه با سنتهای بومی هر منطقه در صورتی که مخالفتی با احکام الهی نداشته باشند تایید و تکریم آنهاست. 🔶در همین راستا است که امام علی(ع) هنگام فرستادن مالک اشتر به سوی مردم مصر، که سرزمینی با فرهنگ کهن چندهزار ساله بود، به وی سفارش می‌کند: 🔶سنت‌ها و آیین‌های نیکی را که بخش وسیعی از مردم آن سرزمین انجامش داده (در دل مردم آن سرزمین جا گرفته) و موجب برقراری الفت و دوستی میان آنان بوده؛ و موجب اصلاح رفتاری جامعه می‌شود را از بین مبر. و روش جدیدی را ایجاد مکن که به آیین‌‌هاى نیک کهن آسیبی وارد کند که در این صورت، آنانی که آن آیین نیک را ایجاد کرده بودند، دارای اجر و پاداش بوده و گناه از بین بردن آن آیین‌ها بر گردن تو خواهد بود!‏». 🔶روشن است که منظور امام علی(ع) در این سفارش، آیین و سنت‌های اسلامی نیست؛ زیرا همان‌گونه که گفته شد مردم مصر قبل از اسلام دارای فرهنگ و تمدن دیرین بودند و دین اسلام و سنت‌های این دین سابقه چندانی در آن سرزمین نداشت تا مورد تأکید و سفارش امام علی(ع) به مالک اشتر باشد. 📚نهج البلاغه ص 431 🔶 آیت الله جوادی آملی در کتابِ مفاتیح الحیاة "یلدا" را یک واژه‌ی سریانی می‌دانند و به معنای میلاد؛ چون شب یلدا را با تولد حضرت مسیح تطبیق می‌کردند آن‌را به این نام خواندند. 🔶در ادامه ایشان می‌فرماید با توجه به این‌که ایرانیان این شب را شب تولد (میترا) مهر می‌دانستند آن‌را با تلفظ سریانی‌اش پذیرفتند. در واقع یلدا با (noel) اروپایی که در 25 دسامبر تثبیت شده، معادل است؛ بنابراین نوئل اروپایی همان شب یلدا یا شب چله ایرانی است. 🔶 آیت الله جوادی، از شب نشینی و دید و بازدید و صله رحم بعنوانِ سنت‌های خوبِ این شب نام می‌برند. چنان‌که بهره‌گیری علمی از فرصت آن با طرح مسایل علمی و تاریخی را توصیه می‌کنند و می‌فرمایند: "مناسب است مومنان در چنین فرصت‌هایی با زوایای زندگی و سیره معصومان در جهت رشد و کمال علمی و معنوی آشنا شوند...... 🔶شب یلدا یک فرصت مناسب برای و مهمانی است که روایات متعد به اهمیت مهمان و مهمانی اشاره شده است. https://eitaa.com/Misaagh_Amin