باسلام و عرض ارادت محضر استاد عزیز
ضمن تشکر از مطلب مذکور، سوالی در مورد متن این دعا وجود داره و اون وجه عدم تکرار لفظ جمیع در عبارت شرالآخرة است از مرحوم حاج آقای فاضل نقل شده که ایشون شرالآخرة را به نصب و عطف بر جمیع شرالدنیا میخواندند و قائل بودند شر آخرت به خلاف شرع دنیا که کثرت دارد واحد است لطفا اگر نکته ای در این مورد هست استفاده کنیم.
تشکر و سپاس
حاج آقانیکزاد
: سلام علیکم و رحمه الله
به نظر حقیر این فرمایش مرحوم آیت الله فاضل مورد تأمل است
اولاً به دلیل این که در همه نسخه ها شر الآخره مکسور است
ثانیا در آخرت نیز شرور مطرح است انواع عذاب ها و حرمانها در آیات و روایات آمده است از جمله عذاب های جسمانی و روحانی.
کافیست به برخی ادعیه از جمله دعای بعد از دعای افتتاح که انواع عذاب های اخروی را مطرح میکند توجه گردد
آن سخن های چو مار و کژ دمت
مار و کژ دم گردد و گیرد دمت
لذا در دنیا ما شرور و عوامل متعدد شرور را داریم ولی آخرت بما هو هو یا بما هی هی شری نداره الا شری که ما با خودمون میبریم لذا احتیاجی به ذکر جمیع نیست
لذا اگر ما عطف شر الآخره را بر ماقبلش تفسیری و متصل بدانیم مشکلی بوجود نمیاد و سوالی هم باقی نمی ماند
روی همین فرض باز از جانب اعمال ما شرور گوناگونی در آخرت دامنگیر ما می شود
اولاً در برخی از نسخه ها جمیع تکرار شده است ثانیا با عطف شر آلاخره به شرالدنیا جمیع بر سر آن نیز می آید