بانوان و پیاده روی اربعین [قسمت هفتم] در همه قسمت ها، سعی کنیم منصفانه بخوانیم تأمل کنیم و به نتیجه برسیم. لطفا قبل از مطالعه این قسمت، سه نکته ابتدایی قسمت اول را مطالعه بفرمایید 👈 اینجا 🔸 شاید بتوان سه رویکرد کلی را نسبت به حضور بانوان در پیاده روی بیان کرد: ۱. مخالفت در هر صورت! ۲. موافقت در هر صورت! ۳. موافقت مشروط. 🔸 ما در حد توان خود و با رعایت اقتضای فجازی و مخاطب عام، به بررسی اجمالی ادله در شش قسمت پرداختیم و هیچ کدام از دلیل های «موافقت یا مخالفت در هر صورت» یعنی دو رویکرد اول و دوم را نتوانستیم قبول کنیم. 🔸 بنابراین نتیجه گیری و جمع بندی ما این است که حضور بانوان به شکل پیاده روی، منوط به وجود شرایطی است که در صورت وجود آن شرایط، نه تنها ایرادی ندارد بلکه بسیار خوب است. 🔸 حقیقت این است که گرچه افراد کمی هستند که رویکرد «موافقت مشروط» را قبول نداشته باشد ولی متأسفانه آنچه که در عمل اتفاق افتاده و ما در پیاده روی می بینیم، غالبا تحقق رویکرد «موافقت در هر صورت است!» که ریشه یابی آن بحث جدا می طلبد. 🔸 به هر حال باید برای تحقق عملی رویکرد «موافقت مشروط» از طریق گفتگو و‌ فرهنگ سازی، آموزش بایسته های حضور بانوان، مطالبه از مسؤولین برای فراهم کردن زیر ساخت ها و ‌... تلاش کنیم. (تلاش ناچیز ما در این بحث ها هم تحقق همین هدف در اندازه تریبون خودمان بوده است) 🔸 مثلا باید برای بانوان بگوییم که علاوه بر حرمت تماس بدنی با نامحرم، پوشش او‌ در برابر نامحرم، سه مؤلفه اصلی دارد: _ فقط گردی صورت و مچ دست به پایین را اگر آرایش و زیورآلات نداشته باشد، می شود نپوشاند. _ برجستگی‌­های بدن علی رغم پوشاندن آن، مشخص نباشد. _ رنگ و خصوصیات پوشش، جلب توجه نکند. 🔸 ضمن اینکه همان طور که گفته شده تا آنجا که می تواند سعی در مخفی کردن خود از نامحرمان بکند ولو با پیاده روی و زیارت در شب، دور از نامحرمان باشد، به هر شکلی(با لباس، صدا مثل خنده یا گریه و شیون، حرکات، شیوه راه رفتن و ...) جلب توجه نکند و از زیور و زینت و سرمه و عطر و مواد آرایشی استفاده نکند. 🔸 ضمنا باید مطالبه جدی از مسؤولین بشود که با گسترش راه ها و توسعه حرم ها و امکانات بهداشتی و استراحتی و ‌... فضا را برای حضور شایسته بانوی تراز شیعه، فراهم کنند. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐