قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨ 🍃ادامه تفسیر سوره آل عمران آیه ۶۴ ... حاطب در پاسخ او گفت: محمّد(صلى الله علیه وآله) ما را به
✨ 🍃ادامه تفسیر سوره آل عمران آیه ۶۴ ... دحیه آن مرد هوشیار گفت: من براى کوبیدن این سنت هاى نا به جا این همه راه آمده ام. من از طرف صاحب این نامه آمده ام تا به قیصر ابلاغ کنم: بشرپرستى باید از میان برود و جز خداى یگانه کسى پرستش نشود، با این عقیده چگونه ممکن است براى غیر خدا سجده کنم؟! منطق نیرومند فرستاده پیامبر(صلى الله علیه وآله) مورد اعجاب آنها قرار گرفت، یک نفر از درباریان گفت: بنابراین مى توانى نامه را روى میز مخصوص سلطان بگذارى و برگردى کسى جز قیصر دست به نامه هاى روى میز نمى زند، دحیه از او تشکر کرد و نامه را روى میز گذارد و بازگشت. قیصر نامه را گشود ابتداى نامه که با بسم اللّه شروع شده بود توجه او را به خود جلب کرده، گفت: من غیر از نامه سلیمان تا کنون چنین نامه اى ندیده ام! بعد مترجم خود را خواست تا نامه را بخواند و ترجمه کند. زمامدار روم احتمال داد، نویسنده نامه همان پیامبر موعود انجیل و تورات باشد، در صدد بر آمد تا از خصوصیات زندگى وى اطلاعاتى به دست آورد، دستور داد تا سراسر شام را گردش کنند شاید نزدیکان محمّد(صلى الله علیه وآله) و یا کسى که از اوضاع وى اطلاع دارد بیابند. اتفاقاً در همان ایام ابو سفیان و دسته اى از قریش براى تجارت به شام که جزء روم شرقى بود، رفته بودند، مأمور قیصر با آنها تماس گرفت و آنها را به بیت المقدس برد. قیصر از آنها سؤال کرد: آیا در میان شما کسى هست که با محمّد(صلى الله علیه وآله) پیوند خویشاوندى داشته باشد؟. ابو سفیان گفت: من با محمّد(صلى الله علیه وآله) از یک طایفه هستیم و در جد چهارم به هم مى رسیم، سپس قیصر از او سؤالاتى کرد و او به ترتیب پاسخ گفت: ۱ ـ حسب و نسب محمّد چگونه است؟ ابو سفیان گفت: از خانواده اى اصیل و شریف است. ۲ ـ در نیاکان او کسى هست که بر مردم سلطنت کرده باشد؟ ـ نه. ۳ ـ آیا پیش از آن که ادعاى نبوت کند از دروغ پرهیز داشت؟ ـ بلى محمّد مردى راستگو بود. ۴ ـ چه طبقه اى با او مخالف اند و چه جمعیتى از او طرفدارى مى کنند؟ ـ طبقه اشراف با او مخالف اند افراد عادى و متوسط خواهان وى هستند. ۵ ـ از پیروان او کسى مرتد شده و از آئین او بازگشته است؟ ـ نه. ۶ ـ آیا پیروان او رو به فزونى هستند؟ ـ آرى. پس از آن قیصر به ابو سفیان و همراهان او گفت: اگر این گزارش ها صحیح باشد حتماً او پیامبر موعود است. من اطلاع داشتم چنین پیامبرى ظهور خواهد کرد ولى نمى دانستم از قریش خواهد بود، من حاضرم در برابر او خضوع کنم و به عنوان احترام پاى او را شستشو دهم (یکى از احترامات که در آن زمان معمول بوده است). من پیش بینى مى کنم، آئین و حکومت او سرزمین روم را خواهد گرفت. آن گاه قیصر ، دحیه را خواست، او را احترام کرد، و پاسخ نامه پیامبر(صلى الله علیه وآله)را نوشت، هدیه اى نیز همراه آن، براى پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرستاد و علاقه خود را نسبت به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) در آن نامه منعکس نمود.(۸) 📚۱ ـ مجمع البیان ، ذیل آیه مورد بحث ـ متشابه القرآن ، جلد ۱، صفحه ۴۵، انتشارات بیدار، ۱۳۲۸ هـ ش ـ تفسیر صافى ، جلد ۱، صفحه ۳۴۵، مکتبة الصدر، تهران، طبع دوم، ۱۴۱۶ هـ ق ـ نور الثقلین ، جلد ۱، صفحه ۳۵۲، مؤسسه اسماعیلیان، طبع چهارم، ۱۴۱۲ هـ ق ـ تفسیر کنز الدقائق ، جلد ۲، صفحه ۱۱۶، انتشارات جامعه مدرسین، طبع اول، ۱۴٠۷ هـ ق ـ الاحکام ابن حَزم، جلد ۶، صفحه ۸۴۸ (با اندکى تفاوت)، ناشر: زکریا على یوسف، چاپخانه العاصمة. ۲ ـ مُقَوْقَس (به ضمّ میم و فتح هر دو قاف) زمامدار مصر از طرف هِرْقِل پادشاه روم بود. ۳ ـ قبطى ها نژادى بودند که در مصر زندگى مى کردند. ۴ ـ مکاتیب الرسول احمدى میانجى، جلد ۱، صفحه ۹۷ (جلد ۲، صفحه ۴۱۶ و ۴۱۷، دار الحدیث، طبع اول، ۱۴۱۹ هـ ق) ـ بحار الانوار ، جلد ۲٠، صفحه ۳۸۳ (در پاورقى). ۵ و ۶ ـ مکاتیب الرسول احمدى میانجى، جلد ۱، صفحه ۱٠٠ (جلد ۲، صفحه ۴۲۱ به بعد، دار الحدیث، طبع اول، ۱۴۱۹ هـ ق) ـ موسوعة التاریخ الاسلامى ، جلد ۲، صفحه ۶۶۳، مجمع الفکر الاسلامى، طبع اول، ۱۴۱۷ هـ ق. ۷ ـ بحار الانوار ، جلد ۲٠، صفحه ۳۸۶ ـ محلى ابن حزم ، جلد ۱، صفحه ۸۳، دار الفکر، بیروت ـ مکاتیب الرسول احمدى میانجى، جلد ۲، صفحه ۳۹٠، دار الحدیث، طبع اول، ۱۴۱۹ هـ ق ـ مسند احمد ، جلد ۱، صفحه ۲۶۳، دار صادر بیروت. ۸ ـ مکاتیب الرسول احمدى میانجى، جلد ۱، صفحه ۱٠۹ (جلد ۲، صفحه ۴٠٠ به بعد، دار الحدیث، طبع اول، ۱۴۱۹ هـ ق) ـ الخرائج و الجرائح قطب راوندى، جلد ۱، صفحه ۱۳۱، مؤسسة الامام المهدى(علیه السلام)، قم ـ بحار الانوار ، جلد ۲٠، صفحه ۳۷۸، ۳۷۹ و... @Nahjolbalaghe2