يا زميني مرده‌ای را زنده سازد از آن او است. اين حكم خدا و رسول او مي‌باشد. «مَنْ غَرَسَ شَجَراً أَوْ حَفَرَ وَادِياً بَدِيّاً لَمْ يَسْبِقْهُ إِلَيْهِ أَحَدٌ وَ أَحْيَا أَرْضاً مَيْتَةً فَهِيَ لَهُ قَضَاءً مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ(ص) [35] اگر اين فرهنگ در ميان جوامع انساني عمق پيدا مي‌كرد كمترين مشكلات سر راه آنان بروز نمي‌كرد. و ناهنجاري‌هاي چون فقر، بي‌كاري، فاصله طبقاتي و استثمار انسانيت پديدار نمي‌گرديد. به‌نوشته يكي از كارشناسان مسائل اسلامي: در برخي از كشورها و در قلم‌رو برخي دولت‌ها به فرد تنها هنگامي اجازه كار داده مي‌شود كه از نظر نژاد و مليت با آنان هم‌آهنگ باشد چنان‌كه گويي فردي كه از نظر نژاد و مليت از آنان نيست، نه انسان است و نه از حق كار، حيات و معيشت برخوردار است.[36] متأسفانه اين تبعيض اكنون در سراسر دنيا وجود دارد و حتي شامل كشورهاي اسلامي هم گرديده و آنان امروز بيش از ديگران روي مسائل قومي و مليتي تأكيد دارند. اما در عصر ظهور آزادي در كار، مسافرت، تجارت، نوآوري، ابداع و امكانات به همه مردم ارزاني مي‌گردد و ميدان كار و تلاش و ابتكار براي همه استعدادها فراهم مي‌شود. ماليات‌ها الغاء مي‌گردد و ملاك‌ها معيارها و مقررات تبعيض‌نژادي به كلي باطل اعلام مي‌شود.[37] و به اين ترتيب نيك دولت قدسي امام زمان موجب شادي و طراوت زندگي گرديده جان و روح انسانيت را شاداب مي‌سازد. ديگر كسي شاهد ناتواني در توليدات كشاورز نخواهد بود. ج. اتخاذ تدابير راهبردي اقتصادي 1. بخشش در حد بي‌نيازي وقتي مشكل انسان فقر، ثروت‌اندوزي، تحصيل اموال، رسيدن به رفاه، بهره‌مندي از مظاهر نعمت‌هاي دنيايي و برخورداري از امكانات مادي است، پس بايد برايش داد تا آرام گيرد و چشم طمع او اشباع شود. و چون تا به حال كسي به اين علايق بشر توجه نكرده نزاع وجود داشته و دارد. اما در عصر ظهور تمام آمال انسان برآورده مي‌گردد تا جاي كه خود از داشتن اموال دنيا احساس بي‌زاري مي‌نمايد. در الغيبه نعماني آمده كه امام باقر(ع) فرمود: گويا مي‌بينم كه اين دين شما در خون خود دست و پا مي‌زند و هيچ‌كسي نتواند به شما بازگرداند مگر مردي از اهل‌بيت كه هر سال دو بار بر شما بخشش خواهد كرد و هر ماه دو نوع روزي به شما خواهد داد. «كَأَنَّنِي بِدِينِكُمْ هَذَا لا يَزَالُ مُوَلِّياً يَفْحَصُ بِدَمِهِ ثُمَّ لا يَرُدُّهُ عَلَيْكُمْ إِلا رَجُلٌ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ فَيُعْطِيكُمْ فِي السَّنَةِ عَطَاءَيْنِ وَ يَرْزُقُكُمْ فِي الشَّهْرِ رِزْقَيْنِ»[38] اين عمل سبب مي‌گردد مردم ديگر مجبور نباشند براي سير كردن فرزندان خود به انواع تخلفات و ارتكاب جرايم فكر كنند و راه‌هاي تحصيل اموال نامشروع را تكاپو نمايند. 2. تقسيم عادلانه اموال بي‌عدالتي در تمام شؤنات زندگي انسان حاكم است، غصب، زورگويي، سودجويي و طمع روزگار انسان را تباه كرده است. تا به اين هنجارهاي اجتماعي توجه نشود اصطكاك هميشه خواهد بود. در دولت كريمه آخرالزمان تلاش خواهد شد كه اين هنجارها از بين برود و رفتارها اصلاح شود، و الگوهاي زندگي عوض گردد. براي عملي شدن اهداف دولت حضرت سعي مي‌كند عدالت را در تمام اقشار جامعه حاكم سازد. مخصوصاً در مسائل مادي و دنيايي كه بي‌عدالتي موجب پيدايش تمام مشكلات اساسي گرديده است. ابي سعيد خدري از زبان پيامبر اسلام(ص) نقل مي‌كند كه حضرت فرمود: بشارت مي‌دهم شما را به مهدي، وقتي برگزيده مي‌شود كه مردم در نهايت اختلاف و تزلزل قرار خواهند داشت، پس او زمين را از عدل و برابري پر مي‌كند، همان‌گونه كه از ظلم و ستم‌كاري لبريز گرديد است، او موجب رضايت ساكنان آسمان و زمين مي‌گردد، اموال دنيار را بين مردم به طور صحيح تقسيم خواهد كرد. مردي پرسيد: به ‌طور صحيح چيست؟ فرمود: يعني مساوي بين مردم. «أُبَشِّرُكُمْ بِالْمَهْدِيِّ يُبْعَثُ فِي أُمَّتِي عَلَى اخْتِلافٍ مِنِ النَّاسِ وَ زَلازِلَ فَيَمْلأُ الأَرْضَ عَدْلا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً يَرْضَى عَنْهُ سَاكِنُ السَّمَاءِ وَ سَاكِنُ الأَرْضِ يَقْسِمُ الْمَالَ صِحَاحاً فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ وَ مَا صِحَاحاً قَالَ السَّوِيَّةُ بَيْنَ النَّاسِ».[39] امام باقر(ع) فرمود: وقتي قائم ما قيام كند بين مردم به تساوي رفتار خواهد كرد و عدالت را در ميان خلايق بر قرار خواهد نمود كه شامل نيكوكار و فاجر مي‌گردد. «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا فَإِنَّهُ يَقْسِمُ بِالسَّوِيَّةِ وَ يَعْدِلُ فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ الْبَرِّ مِنْهُمْ وَ الْفَاجِر»[40] 3. پرداخت‌هاي فوق‌العاده در علل شرايع از امام باقر(ع) روايت شده كه حضرت فرمود: تمام اموال دنيا از ظاهر و باطن زمين نه‌نزد آن حضرت جمع مي‌گردد، و به مردم گفته مي‌شود: بياييد اين چيزي كه شما به خاطر آن خويشاوندان‌تان را كشتيد و خون‌هاي به ناحق ريختيد و در راه تحصيل آن مرتكب حرام شديد هر مقدار كه مي‌خواهيد برداريد. آن‌قدر به