P A R A C L E T
🔆برتری حضرت فاطمه بر حضرت مریم 👤شهاب الدين آلوسی ،مفسر بزرگ اهل شنت که اندیشه های سلفی-وهابی دارد و رشید رضا از علمای معروف اهل سنت زمانی که او را می خواهد توصیف کند او را «ناصر السنة» یاری کننده مذهب اهل سنت معرفی می کند و از جایگاه علمی او تعریف می کند. چنین شخصی زمانی که در مقام مقایسه و جمع بین روایات و نظرات بزرگان اهل سنت قرار می گیرد در تفسیر خود اینگونه اظهار عقیده می کند که : 📝 وَقِيلَ: الْمُرَادُ نِسَاءُ عَالَمِهَا فَلَا يَلْزَمُ مِنْهُ أَفْضَلِيَّتُهَا عَلَى فَاطِمَةَ رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهَا، وَيُؤَيِّدُهُ مَا أَخْرَجَهُ اِبْنُ عَسَاكِرَ مِنْ طَرِيقِ مُقَاتِلٍ عَنِ الضَّحَّاكِ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ:  ” أَرْبَعُ نِسْوَةٍ سَادَاتُ عَالَمِهِنَّ، مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ، وَآسِيَةُ بِنْتُ مُزَاحِمٍ، وَخَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ، وَفَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَفْضَلُهُنَّ عَالَمًا فَاطِمَةُ “،  وَمَا رَوَاهُ الْحَرْثُ بْنُ أُسَامَةَ فِي «مُسْنَدِهِ» بِسَنَدٍ صَحِيحٍ، لَكِنَّهُ مُرْسَلٌ **“مَرْيَمُ خَيْرُ نِسَاءِ عَالَمِهَا”** وَإِلَى هَذَا ذَهَبَ أَبُو جَعْفَرٍ رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ وَهُوَ الْمَشْهُورُ عَنْ أَئِمَّةِ أَهْلِ الْبَيْتِ.  🔆 در برخی از روایات [اهل سنت] که مطرح شده حضرت مریم برتر است، منظور این است که او برترین زنان زمان خودش بوده است و لازم نمی آید از این حرف که او افضل و برتر از حضرت فاطمه باشد، و موید این نظر این روایت است که جناب ابن عساکر از پیامبر (ص) نقل کرده است که ایشان فرمودند: چهار زن هستند که سرور زنان زمان خود  هستند، مریم دختر عمران، آسیه دختر مزاحم، خدیجه دختر خویلد، و فاطمه دختر محمد(ص)، و برترین این زنان در جهان فاطمه می باشد. و روایتی دیگر که حرث بن اسامه در کتاب مسند خود به سند صحیح ولی به صورت مرسل نقل کرده است که مریم بهترین زنان زمان خویش است. و به این نظر (که فاطمه برترین زنان عالم هست) جناب ابوجعفر (منظور امام صادق) اعتقاد دارد و این نظر مشهور در نزد اهل البیت می باشد. 📝 وَاَلَّذِي أَمِيلُ إِلَيْهِ أَنَّ فَاطِمَةَ الْبَتُولَ أَفْضَلُ النِّسَاءِ الْمُتَقَدِّمَاتِ وَالْمُتَأَخِّرَاتِ مِنْ حَيْثُ إِنَّهَا بِضْعَةُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَلْ وَمِنْ حَيْثِيَّاتٍ أُخَرَ أَيْضًا، وَلَا يُعَكِّرُ عَلَى ذَلِكَ الْأَخْبَارُ السَّابِقَةُ لِجَوَازِ أَنْ يُرَادَ بِهَا أَفْضَلِيَّةُ غَيْرِهَا عَلَيْهَا مِنْ بَعْضِ الْجِهَاتِ وَبِحَيْثِيَّةٍ مِنَ الْحَيْثِيَّاتِ وَبِهِ يُجْمَعُ بَيْنَ الْآثَارِ وَهَذَا سَائِغٌ عَلَى الْقَوْلِ بِنُبُوَّةِ مَرْيَمَ أَيْضًا إِذِ الْبِضْعِيَّةُ مِنْ رُوحِ الْوُجُودِ وَسَيِّدُ كُلِّ مَوْجُودٍ لَا أَرَاهَا تُقَابَلُ بِشَيْءٍ .  وَأَيْنَ الثُّرَيَّا مِنْ يَدِ الْمُتَنَاوِلِ وَمِنْ هُنَا يُعْلَمُ أَفْضَلِيَّتُهَا عَلَى عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهَا الذَّاهِبُ إِلَى خِلَافِهَا الْكَثِيرُ مُحْتَجِّينَ 🔆 نظر من اين است كه فاطمه‌ء بتول (س) أفضل از تمام زنان اولين و آخرين است چونکه ایشان پاره تن رسول الله (صلي الله عليه و‌‌ سلم) است و از ساير جهات هم همين‌گونه است و … حتي اگر ما قائل شويم كه حضرت مريم نبي بوده است [چون برخي از أهل سنت معتقدند كه حضرت مريم و آسيه (عليهما السلام) نبی بوده‌اند!]، باز هم فاطمه (س) أفضل از او است؛ زيرا پاره‌ء تن روح وجود عالم هستی و پاره تن سيد تمام موجودات است [يعنی رسول الله (ص)] و با هيچ چيزی قابل مقايسه نيست. چه زمانس ميتواند اين دست‌های بشري به ستاره ثريا برسد؟؟ و از همین جا فهمیده می شود که حضرت زهرای مرضیه (س) افضل و برتر از عایشه می باشد خلاف آن عده ای که احتجاج کرده اند به برتری عایشه! 📚روح المعاني في تفسير القرآن الكريم والسبع المثاني (ط. المنيرية)، ج۳-ص۱۵۰ المؤلف: محمود شكري الألوسي البغدادي شهاب الدين،  الناشر: ادارة الطباعة المنيرية – تصوير دار إحيار التراث العربي،  عدد المجلدات: ۳۰ ⬛️ @paraclete