P A R A C L E T
🏴اسناد هجوم به خانه وحی 7⃣ قسمت هفتم 📜 روایت پشیمانی ابوبکر (خلیفه اوّل) در اواخر عمر او #فاطمیه #
‍🏴 اسناد هجوم به خانه وحی 7⃣ قسمت هفتم 📝روایت پشيمانی ابوبكر در آخرين روزهای حیات او ☝️🏻معمولاً هر شخصی در آخرين روزهای زندگيش و هنگامی كه احساس ميكند مرگ به او نزديک شده است ، مهمترين سخنان خود را گفته و اساسی ترين سفارش ها را ميكند . 🗣خلیفه اول نيز در آخرين روزهای عمرش ، سخنانی گفته است كه شنيدن آن ها واقعيت های بسياری را آشكار می كند ؛ هر چند كه او حتی در اين جا نيز از گفتن تمام حقايق خودداری كرده است ؛ اما همين اندازه اش نيز برای اثبات بسياری از مسائل كفايت ميکند . 🔆وی در آخرين روزهای عمرش ، اعتراف ميكند كه دستور هجوم به خانه حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) را صادر كرده است. تعدادی از علمای اهل سنت ؛ از جمله: 👤شمس الدين ذهبی (748هجری ) در کتاب تاريخ الإسلام ، در تاريخ زندگی ابوبكر 👤محمد بن جرير طبری در تاريخش ، 👤ابن قتيبه دينوری در الإمامة والسياسة 👤ابن عساكر در تاريخ مدينه دمشق و ... چنين مينويسند : ✍🏼عبد الرحمن بن عوف در بيماری ابوبكر بر او وارد شد و بر وی سلام كرد، پس از گفتگويی، ابوبكر به او چنين گفت : 📝أما إني لا آسي علي شيء إلا علي ثلاث فعلتهن ، وثلاث لم أفعلهن ، وثلاث وددت أني سألت رسول الله صلي الله عليه وسلم عنهن : وددت أني لم أكن كشفت بيت فاطمه وأن أغلق علي الحرب! 🔆 من به چيزی تأسف نمیخورم ، مگر بر سه چيز كه انجام دادم و سه چيزی كه انجام ندادم و سه چيزی كه كاش از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم) ميپرسيدم... دوست داشتم خانهء فاطمه را هتک حرمت نمی كردم هر چند برای جنگ بسته شده باشد... 📚تاريخ الإسلام ، ج3 ، ص118 📚تاريخ الطبری، ج 2، ص 619، ج 3 ص 430 ط دار المعارف بمصر 📚 الامامة والسياسة - ابن قتيبة الدينوری ، تحقيق الزيني - ج 1 - ص 24 📚 تاريخ مدينة دمشق - ابن عساكر - ج 30 - ص 422 📚 شرح نهج البلاغة - ابن أبي الحديد - ج 2 - ص 46 - 47 📚 المعجم الكبير - الطبراني - ج 1 - ص 62 📚مجمع الزوائد - الهيثمي - ج 5 - ص 202 - 203 📚 مروج الذهب ، مسعودي شافعي ، ج1 ، ص290 📚 ميزان الاعتدال - الذهبي - ج 3 - ص 109 📚 لسان الميزان - ابن حجر - ج 4 - ص 189 📚كنز العمال ، المتقي الهندي ، ج 5 ، ص631 و ... . 📋جالب اين است كه برخی از اهل سنت ، به خاطر حفظ آبروی ابوبكر ، روايت را اين گونه تحريف ميكند : 📝أما إني ما آسي إلا علي ثلاث فعلتهن ، وثلاث لم أفعلهن ، وثلاث لم أسأل عنهن رسول الله صلي الله عليه وسلم . وددت أني لم أفعل 🔺كذا🔺 ، لخلة ذكرها . قال أبو عبيد : لا أريد ذكرها . قال : ووددت أني يوم سقيفة ... 🔆آگاه باشيد كه من بر سه چيز كه انجام دادم غصه ميخورم ؛ و سه چيز كه انجام نداده ام ، و سه چيز كه دوست داشتم آن را از رسول خدا (ص) ميپرسيدم . دوست داشتم كه من فلان كار را نمی كردم !!! به علتی كه آن را ذكر كرد ؛ ابو عبيده ميگويد : من نميخواهم بگويم ابوبكر چه گفت! (ولی ميدانم)... 📚معجم ما استعجم - البكري الأندلسي - ج 3 - ص 1076 - 1077 . 1⃣👤تصحيح ضياء المقدسی: ضياء المقدسی كه ذهبی در تذكرة الحفاظ ، ج4 ، ص1405 و 1406 ، از وی با عناوين الإمام العالم الحافظ الحجة ، محدث الشام ، شيخ السنة ، جبلاً ثقة ديّناً زاهداً ورعا عالماً بالرجال ، ياد ميكند ، اين روايت را تصحيح كرده و ميگويد : 📝هذا حديث حسن عن أبی بكر. 🔆اين روايتی نيكوست از ابو بكر.✅ 📚الأحاديث المختارة ، ج10 ، ص88-90 . 2⃣👤توثيق علوان بن داود البجلی: ابن حجر عسقلانی و شمس الدين ذهبی، بعد از نقل روايت پشيمانی ابوبكر، اشكال سندی كرده و ميگويند: "علوان بن داود البجلي" منكر الحديث بوده است! 👤✅.ابن حبان "علوان بن داود البجلی" را توثيق كرده است: 📚ابن حبان ، در كتاب الثقات ، ج8 ، ص526 وی را توثيق كرده است كه اين خود بهترين دليل بر وثاقت اين شخص است . 📝👤توضيحی پيرامون شخصيت ابن حبان و متشدد بودن وی : ممكن است كسی اشكال كند كه "ابن حبان" از متساهلين (آسان گیر از نظر حدیث بوده است) و دقت لازم را در توثيق روات به خرج نداده است كه اين اشكال با چند دليل مردود است. الف: ابن حبان سرچشمه شناخت ثقات : 👤. ذهبی درباره "ابن حبان" میگوید: 📝 سرچشمه شناخت افراد مورد اطمينان كتاب تاريخ بخاری و ابن ابی حاتم و ابن حبان است 📚كتاب الموقظة ، ص79 ☝️🏻در حقيقت ذهبی ميخواهد بگويد كه اگر ميخواهيد افراد ضعيف را از ثقه تشخيص دهيد ، من شما را راهنمايی ميكنم كه به كسانی همچون "ابن حبان" مراجعه كنيد ؛ چرا كه او سرچشمه شناخت ثقات (روایات راستگو) است! ✅اين نشان ميدهد كه "ابن حبان" از نظر علمی در جایگاه رفیعی قرار دارد. ...ادامه دارد ⬛️ @paraclete