﷽ 🔴 عوامل مردمی و غیرحکومتی گرایش ایرانیان به تشیع و گسترش آن چیست؟پاسخ: (۴/۱۱) موالى نسبت به اسلام و پیامبر (صلى الله علیه وآله) خوش بین بودند، ولى از رفتار و برخورد خلفا و حاکمانى که خود را جانشینان پیامبر مى دانستند، بسیار متنفر بودند. از آن طرف، حضرت على (علیه السلام) در زمان خانه نشینى، به خلفا نصیحت مى کرد که با موالى به عدالت رفتار کنند. خود نیز در زمان حکومت دارى، با موالى با محبت رفتار مى کرد. براى نمونه، اموال بیت المال را به نسبت مساوى میان آنان و اعراب تقسیم مى کرد و مى فرمود: «حضرت آدم نه غلامى به دنیا آورد و نه کنیزى؛ بندگان خدا آزادند. اگر مالى نزد من باشد، در تقسیم آن میان سیاه و سفید فرق نخواهم گذاشت». حتى در بسیارى اوقات، سهم خود را از بیت المال براى آزادى اسیران ایرانى مصرف مى کرد. [ تاریخ تشیع در ایران، صص 57 - 55، برگرفته: از روضه کافى، ص 69، ح 26; تاریخ یعقوبى، ج 2، ص 181.] دیدن آن همه ستم و بى عدالتى از بنى امیه و دیدن این همه لطف و عدالت از على (علیه السلام) بغض اموى و حبّ علوى را در دل موالی پدید آورد. این کار، پیدایش تشیّع سیاسى بود. [ تاریخ تشیع در ایران، ص 55.] شیعه گرى موالى به این معنا بود که آنان، على را از دیگر خلفا بالاتر و برتر و تنها ادا کننده حقوق خود مى دانستند. البته شیعه بودن آنان از نظر اعتقادى در سطح قابل توجهى مطرح نبود. 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi