مفهوم آيه" لَكُمْ دِينُكُمْ‏ ..." جواز بت‏پرستى است؟! @Porseman_channel گاهى چنين تصور شده كه آخرين آيه اين سوره كه مى‏گويد:" آئين شما براى خودتان، و آئين من براى خودم" همان مفهوم" صلح كل" را دارد، و به آنها اجازه مى‏دهد كه بر آئينشان بمانند، چرا كه اصرار بر پذيرش آئين اسلام نمى‏كند! ولى اين پندار بسيار سست و بى اساس است، زيرا لحن آيات به خوبى نشان مى‏دهد كه اين تعبير نوعى تحقير و تهديد است، يعنى آئين شما به خودتان ارزانى باد! و به زودى عواقب نكبت‏بار آن را خواهيد ديد، شبيه آنچه در آيه 55 سوره قصص آمده: وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَ قالُوا لَنا أَعْمالُنا وَ لَكُمْ أَعْمالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجاهِلِينَ‏:" مؤمنان هر گاه سخن لغوى را بشنوند از آن روى مى‏گردانند، و مى‏گويند: اعمال ما براى ما و اعمال شما براى خودتان، سلام بر شما (سلام وداع و جدايى) ما طالب جاهلان نيستيم"! شاهد گوياى اين مطلب صدها آيه قرآن مجيد است كه شرك را در تمام اشكالش مى‏كوبد، و از هر كارى منفورتر مى‏شمرد، و گناهى نابخشودنى مى‏داند. جوابهاى ديگرى از اين سؤال نيز داده‏اند، مانند اينكه آيه محذوفى دارد و در تقدير چنين است: لكم جزاء دينكم و لى جزاء دينى،" جزاى دين شما براى شما، و جزاى دين من براى من". ديگر اينكه:" دين" در اينجا به معنى جزا است، و آيه نيز هيچ محذوفى ندارد، و مفهومش اين است شما جزاى خودتان را مى‏گيريد و من هم جزاى خودم را . ولى تفسير و پاسخ اول مناسبتر به نظر مى‏رسد. آنچه در اين سوره آمده در واقع بيانگر اين واقعيت است كه توحيد و شرك دو برنامه متضاد و دو مسير كاملا جدا مى‏باشد، و هيچ شباهتى با يكديگر ندارند، توحيد انسان را به خدا مربوط مى‏سازد، در حالى كه شرك او را از خدا بيگانه مى‏كند. توحيد رمز وحدت و يگانگى در تمام زمينه‏ها است در حالى كه شرك مايه تفرقه و پراكندگى در همه شؤون است. توحيد انسان را از عالم ماده و جهان طبيعت بالا مى‏برد، و در ما وراى طبيعت به وجود بى انتهاى الهى پيوند مى‏دهد، در حالى كه شرك انسان را در چاه طبيعت سرنگون مى‏سازد، و به موجودات محدود و ضعيف و فانى پيوند مى‏دهد. به همين دليل پيغمبر اكرم ص و تمام انبياء عظام نه تنها يك لحظه با شرك سازش نكردند، بلكه نخستين و مهمترين برنامه آنها مبارزه با آن بود. امروز نيز همه پويندگان راه حق و علماء و مبلغان اين آئين بايد همين خط را ادامه دهند، و در همه جا برائت و بيزارى خود را از هر گونه شرك و سازش با مشركان اعلام دارند. اين است راه اصيل اسلام. 📚تفسير نمونه ج‏27 391 @Porseman_channel