💢غنا و قرآن💢 در چه حالتی قرائت قرآن "غنا" می شود؟ @Porseman_channel ✅پاسخ معیار در غنا مطلق خواندن قرآن با صدای خوش نیست، بلکه غنا عبارت است از ترجیع صدا به گونه ای که مناسب با مجالس لهو و لعب همراه با آلات لهو باشد. (1) از این رو اگر قرآن به گونه ای تلاوت شود که مناسب با نغمه ها و ترانه های مبتذل و عاشقانه اهل فسق و فجور باشد ،حرام است، اما اگر چنین نباشد، حرام نیست، بلکه پسندیده می باشد. از امام صادق (ع) آمده است که پیامبر گرامی اسلام فرمود: قرآن را با لحن و لهجه و صدای عربی بخوانید، مبادا آن را شبیه لهجه و لحن اهل فسق و گناه بخوانید، بدانید گروهی بعد از من خواهد آمد که قرآن را در گلوی شان مانند غنا و نوحه سرایی و رهبانگری می گردانند.قرآن از چنبره های گردن آنان تجاوز نمی کند . دل های آنان وارونه می باشد، و دل های کسانی است که وضعیت آنان شما را به تعجب وا می دارد.(2) از امام صادق (ع) آمده است: قرآن همراه با حزن نازل شده، آن را با صدای حزین بخوانید. پیامبر گرامی اسلام فرمود: هر چیز زینتی دارد، زینت قرآن صدای زیباست. این روایات به خوبی می رساند که خواندن قرآن با آهنگ خاص و وزین و متین( که انسان را جانب عالم آخرت جذب نماید ؛ در بشارت ها متناسب با بشارت و در آیات خوف و عذاب متناسب با خوف و عذاب باشد؛در داستان های قرآن آهنگ متناسب با آن قصه را ایفا نماید) نیکو و پسندیده می باشد. وقتی امام سجاد (ع) قرآن تلاوت می نمود، کسانی که از کنار منزل حضرت می گذشتند و صدای حزین و زیبای تلاوت امام را می شنیدند، مدهوش می شدند ابا بصیر می گوید که به امام باقر عرض کردم: هنگامی که قرآن تلاوت می کردم ،صدایم را بلند کردم، شیطان به سراغ دل من آمد و گفت: داری خودت را با این صدا به خانواده و مردم نشان می دهی، چکنم؟ امام فرمود: قرآن را به گونه ای قرائت کن که حد وسط میان دو قرائت باشد، یعنی این که هم به خانواده بشنوان، هم در گلوی خویش آن را بچرخان، زیرا خدا صدای زیبایی را که در گلو چرخانده شود، دوست می دارد. با توجه به روایات سابق مقصود از ترجیع صدا این نیست که مشابه غنای اهل لهو و لعب شود، بلکه مقصود خواندن به گونه زیبا و متناسب با قرآن می باشد. رجوع شود به 1. آیت الله خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، ص269، سوال 1138. 2. کلینی، الکافی، ج4، ص629. @Porseman_channel