وجود زن در میان اصحاب حضرت علیه السلام
از برخی روایات استفاده میشود که در میان اصحاب حضرت مهدی علیه السلام تعدادی زن نیز وجود دارد:
نعمانی از امام باقرعلیه السلام نقل کرده که فرمود: «به خدا سوگند! سیصد و اندی خواهند آمد و پنجاه نفر زن نیز در میان آنان است». [۲]
مفضل بن عمر میگوید: امام صادق علیه السلام فرمود: «همراه حضرت قائم سیزده زن هستند. عرض کردم: آنان چه میکنند و چه نقشی خواهند داشت؟ حضرت فرمود: «زخمیها را مداوا میکنند و از بیماران پرستاری مینمایند، همچنان که همراه رسول خداصلی الله علیه وآله بودند... ». [۳]
زن از خواص یاران حضرت علیه السلام
مطابق برخی از روایات پنجاه نفری که از زنان در رکاب حضرت مهدی علیه السلام هستند از میان ۳۱۳ نفر یاران خاص حضرتند:
جابر بن یزید جعفی ضمن حدیث مفصّلی از امام باقرعلیه السلام در بیان برخی نشانههای ظهور نقل کرده که فرمود: «ویجی ء واللَّه ثلاثمائة وبضعة عشر رجالاً فیهم خمسون امرأة یجتمعون بمکّة... »؛ [۱]
«به خدا سوگند! سیصد و بالاتر از ده نفر میآیند که پنجاه نفر از این عده زن هستند و در مکه کنار یکدیگر جمع خواهند شد... ».
از کلمه «فیهم» که در روایت آمده استفاده میشود که این پنجاه زن از جمله ۳۱۳ نفرند. و تعبیر به «رجلاً» به جهت تغلیب است. همان گونه که در آیه تطهیر ضمیر «کم» که برای جمع مخاطب مذکر است به کار رفته و به طور حتم حضرت زهراعلیها السلام نیز مشمول آیه است و اگر مقصود امام علیه السلام از وجود آن پنجاه زن، همراهی آنان با آن ۳۱۳ نفر بود باید از تعبیر «معهم» استفاده میکرد، نه «فیهم». و اگر اشکال شود که: پس چرا اسامی این پنجاه نفر در بین نام ۳۱۳ نفر نیامده است؟
در جواب گوییم: با مراجعه به روایاتی که اسامی یاران خاص حضرت را ذکر کرده اند پی میبریم که نام همه ۳۱۳ نفر نیامده است و لذا ممکن است بقیه آنان از زنان باشند که به جهت خاصی نام آنان برده نشده است.
----------
[۲]: ۷۷. الغیبة، نعمانی، ص ۲۷۹.
[۳]: ۷۸. دلائل الامامه، ص ۲۵۹ ؛ اثبات الهداة، ج ۳، ص ۷۵.
[۱]: ۷۹. مجمع الزوائد، ج ۷، ص ۳۱۵ ؛ معجم الإمام مهدی علیه السلام، ج ۱، ص ۵۰۰.