الرسالة المرضیة في الرد علی الوهابیة: محمد بنعبدالله بنفیروز (1142-1216ق)، بیجا، بینا، بیتا.
ابنفیروز از دشمنان معاصر و سرسخت محمد بنعبدالوهاب بود که در نجد زندگی میکرد. او در رسالهاش تلاش کرد عقاید ابنعبدالوهاب را رد و انکار کند تا کسی به دعوتش پاسخ نگوید.
سَداد الدّین و سِدادُ الدَّین في اثبات النجاة والدرجات للوالدین: محمد بنرسول برزنجی (1040-1103ق)، تصحیح عباس احمد صقر حسینی و حسین محمد علی شکری، قاهره: دار جوامع الکلم، 2005م، 426ص.
چاپهای دیگری از این کتاب با این اطلاعات موجود است: بیروت: دارالکتب العلمیة، 1427ق/2006م، 335ص؛ بیجا، دارالمدینة المنورة، 1419ق/1998م، 430ص.
مؤلف این اثر، مفتی شافعی در مدینه و سرسلسله برزنجیان مدنی بوده است. وی در این کتاب عقاید علی بنسلطان القاری مشهور به ملا علی قاری را نقد و رد میکند. برزنجی در این کتاب، هم عقیده ابوحنیفه را که معتقد بود آبا و اجداد پیامبر اهل نجات نبودهاند را نقد کرده و هم عقاید برخی فرق دیگر از جمله فرقه وهابیت.
الفتح المبین في جواز الدعاء و إهداء ثواب الأعمال لسید المرسلین: محمد بنحسن بنهمات دمشقی حنفی (1091-1175ق)، بیجا، بینا، بی تا.
کشف النور عن اصحاب النور: عبدالغنی بناسماعیل النابلسی (1050-1143ق)، تحقیق: احمد فرید مزیدی، مقدمه: احمد محمد مصطفی القادری، سریلانکا، بربلی: دارالآثار الإسلامیه، 1428ق/2007م، 71ص.
این رساله در باب ظهور کرامات اولیا بعد از وفاتشان سخن میگوید. دو چاپ دیگر از این کتاب نیز موجود است که اطلاعات آن اینچنین است: پاکستان: لابل پور، 1397ق؛ بیجا، مکتبة النوریة الرضویة، 1397ق/1977م، 23ص.
لوائح القبول والمنحة والأعزاز فى الرحلة لزیارة السیدة زینب و سیدي مدرک و عمر الخباز: عبدالله بن عمر افیونی (م1154ق)، بیجا، بینا، بیتا.
رسالهای از عالمی حنفیمذهب اهل دمشق و در رد عقاید وهابیون درباره زیارت قبور انبیا و اولیای الهی است.
مسائل و أجوبة و ردود علی الخوارج: محمد سلیمان کردی شافعی (1127-1194ق)، مصر، بینا، 1357ق.
مؤلف شافعی مذهب این اثر، متولد دمشق است و در مدینه رشد نمود و در همان دیار متولی فتوا از سوی شافعیها شد. او سؤالها و جوابهایی بر ضد دعوت محمد بنعبدالوهاب مطرح ساخته و آن را در مجموعهای با عنوان فوق گردآوری کرده است. این رساله به ضمیمه کتاب قرة العین في فتاوی علماء الحرمین (مصر: 1357ق) چاپ شده است.
المشکاة المضیئة في الرد على الوهابیة: علی بنعبدالله السویدی البغدادی (م1170ق).
این رساله در کتاب الرد علی الوهابیة؛ نصوص الشرق الاسلامی (حمادی الردیسی و اسماء نویرة، بیروت: دارالطلیعة، 2012م) در صفحات 21 تا 83 به چاپ رسیده است.
ب) تألیفات سده 13 قمری
إتحاف أهل الزمان بأخبار ملوک تونس: أحمد بنأبی الضیاف تونسی(1217-1291ق)، تونس: الدار التونسیة للنشر، 1389ق/1969م، 4 جلد.
این کتاب در اصل تاریخ تونس است که مورخی تونسی آن را نوشته است. نویسنده در خلال بحثها به وهابیون و موضع علمای دینی تونس در قبال آنها پرداخته است. چاپ دیگری از این کتاب با این مشخصات موجود است: تحقیق لجنة من وزارة الشؤون الثقافیة، تونس: الدار العربیة للکتاب، 1421ق/2001م.
أسنى المطالب في نجاة أبی طالب: احمد بنزینی دحلان (1232-1304ق)، تحقیق و تعلیق حسن بنعلی السقاف، عمان: اردن، دارالإمام النووی، 1425ق/2005م، 152ص.
ناشرین مختلف این کتاب را منتشر کردهاند که مشخصات آنها اینچنین است: مکة المکرمة: المطبعة المیریة، 1321ق/1903م، 36ص؛ قاهره: المطبعة المیمنیة، 1325ق/1905م، 52ص؛ قاهره: مطبعة مصطفى محمد، 1305ق/1887م، 36ص؛ به کوشش صالح الوردانی، قاهره: الهدف الاعلام، 1999م، 114ص؛ تعلیق علی بنحسین هاشمی خطیب، تهران: المطبعة الإسلامیة، 1382ق/1962م، 64ص؛ شیکاگو: اوپن اسکول، بیتا، 96ص.
این کتاب به زبان اردو نیز ترجمه و با این مشخصات منتشر شده است: محبوب الرغائب ترجمة أسنی المطالب فی نجاة أبی طالب، ترجمه محمد نجم الدین علی مدارسی، بیتا، 233ص.
ترجمة أسنی المطالب فی نجاة أبیطالب، ترجمه مقبول احمد بن غضنفر صاحب دهلوی، هند، بینا، 1313ق، 184ص.
همچنین به فارسی ترجمه و با این مشخصات منتشر شده است: ابوطالب چهره درخشان قریش، ترجمه أسنی المطالب في نجاة أبیطالب، ترجمه: محمد مقیمی، تهران: سعدی، 1351، 102ص.
أشد الجهاد في إبطال دعوی الإجتهاد: داود بنسلیمان بغدادی نقشبندی (1231-1299ق)، تصحیح عبدالوهاب بغدادی، بمبئی: نخبة الأخبار، 1293ق، 44ص.
الإنتصار للأولیاء الأبرار: محمد طاهر سنبل حنفی (م1218ق)، بغداد، بینا، 1345ق.
أُنموذج الحقائق: سید داود بنسلیمان بغدادی نقشبندی حنفی (1231-1299ق)، بیجا، بینا، بیتا.
در این کتاب جواز توسل به انبیا و صالحین اثبات شده است.