راه طی شده ، پیوند بیت و نهضت تکاپوی لیبرال ها برای سالگرد مرحوم بازرگان حداقل خاصیتی که برای انقلاب دارد ، اثبات واقعیت پایان جناح بندی چپ و راست ، اصلاح طلب و اصولگرا و...است. نکته دیگری که امسال به چشم آمد ، مراسم یادبود ایشان در بیت مرحوم منتظری با حضور برخی از اعضای نهضت آزادی بود. "از آنجا که روشن شده است که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرالها و از کانال آنها به منافقین می‌سپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آینده نظام را از دست داده‌اید." ، این جملات شاید در دهه ۶۰ برای برخی غیر قابل باور بود ، اما در این چند سال ، دیدار برخی لیبرال ها من جمله اعضای نهضت غیر قانونیِ آزادی با بیت مرحوم منتظری ، جای شبهه ای برای خواص باقی نمی گذارد. و اما آن مرحوم : شاید ریشه اندیشه پدر لیبرال های پس از انقلاب ، مرحوم بازرگان را باید از خانواده مذهبی و بازاری ، سرکلاس ابوالحسن خان فروغی ، انجمن کاتولیک پاریس ، روزنامه های جمهوری خواه فرانسه و در آخر نیز ، پشت میز شرکت مهندسی تهران یافت. فاصله اندیشه مهندس بازرگان با اندیشه امام آنقدر زیاد است که نیازی به مصداق یابی جزئی نیست. اما جهت یادآوری نمونه کوچک ، همین قدر بس که برخلاف بازرگان که شاه ، ارتش و آمریکا را سه رکن برای ایران میدانست ، امام معتقد به هیچکدام از ارکان ساخته ذهن بازرگان نبود. هرچند امام نیز راضی به نخست وزیری ایشان نبود ، اما حضور یک لیبرال در مسند نخست وزیری دولت موقت در سال ۵۷ استراتژی خوبی جهت کم شدن حساسیت دولت آمریکا بر انقلاب ایران بود. وجود یک لیبرال میتوانست مقام سوپاپ اطمینان جهت حفظ منافع آمریکا در زمین کلانتر سابق خود محسوب شود. امام و بازرگان هر دو میراثی برای ما بعد خود به یادگار گذاشتند. تاریخ ۴۰ ساله انقلاب آرام آرام فاصله این دو اندیشه را مشخص کرد. چرخش پارادایم فکری جریانات لیبرال از روشنفکری با الگوگیری از دکتر شریعتی به الگوی جدیدی به نام مهدی بازرگان و انعکاس این تغییر در ماهنامه کیان و اظهار توبه از رفتار گذشته خود با مرحوم بازرگان ، این صف بندی جدید انقلابی لیبرالی که از دو مشرب خمینی و بازرگان نشات میگیرد را به خوبی نمایش میدهد. پس از اینکه پس از ۴۰ سال ، اندیشه ای که روزی تظاهرات در اعتراض به دیدار بازرگان با برژینسکی میکردند ، امروز داعیه هم فکری با مشی بازرگان را دارند. بازرگان پایان ندارد تا وقتی اندیشه این افراد در ذیل جریانات سیاسی باز آفرینی میشود و البته این راه طی شده ، مسیری است که از دل خود زیباکلام ها را را همگرای فکری کسی قرار میدهد که امام(ره) وجود پارادایم نهضتش را به ضرر انقلاب میدانست. پایان سیدصادق علوی http://donyaesiasat.ir/7695/7695/ @higher_than_politics