💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت هفتم 🔷 «اختلاف قرائات» نيز در وقف و ابتدا مؤثر است. 🔸 علاوه بر نمونه‌های پیشین، ابتدا و انتهای برخی از آیات قرآن بنابر قرائات مختلف، متفاوت است و این موضوع نیز در وقف و ابتدا بسیار موثر می‌باشد. 1️⃣ برای نمونه: 🌿 في‏ بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْکَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ ﴿نور - ۳۶﴾ رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إيتاءِ الزَّکاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ ﴿۳۷﴾ 👈 آیات فوق بنا به قرائت «عاصم کوفی» آیات ۳۶ و ۳۷ سوره مبارکه نور است و بنابراین هرچند فاعل (رِجالٌ) از فعل (يُسَبِّحُ) جدا می‌افتد وقف بر «الْآصالِ» مانعی ندارد، چرا که یکی از ملاک‌های وقف و ابتدا رعایت فواصل آیات است. 🔸 اما در قرائت نافع مدنی آیات فوق جمعا یک آیه محسوب شده است: 🌿 في‏ بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْکَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إيتاءِ الزَّکاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ ﴿۳۶﴾ 👈 بنابراین وقف بر «الْآصالِ» جایز نمی‌باشد. 2️⃣ نمونه دیگر: 🌿 صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّينَ ﴿فاتحه - ۷﴾ 👈 در این آیه وقف بر «أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ» به دلیل وجود ارتباط معنایی با ادامه آیه، مناسب نمی‎باشد (وقف حسن). 🔸 اما عبارت فوق بنابر قرائت «ابوعمرو بصری» دو آیه پایانی سوره را تشکیل می‌دهد: 🌿 صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ ﴿۶﴾ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّينَ ﴿۷﴾ 👈 لذا بنابر قرائت ابوعمرو وقف بر «أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ» مانعی ندارد. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup