ادامه روزبرگ ایام مورخ ١٣٩٩/٠٢/٢٢👇
✨3. از دیدگاه بشر در طول تاریخ، حرکت حضرت سلیمان (ع) به وسیله باد، به مکانهای دور دست در فاصلههای زمانی کوتاه، امری مسلّم است و عقل انسان میتواند به خوبی این مطلب را درک کند که حرکت سریع و نامرئی، همانند حرکت باد، برای حضرت سلیمان (ع)، امری ممکن میباشد.[بحارالانوار، ج 18، ص 286] از همین رو، سیر معراجی پیامبر اسلام (ص) نیز امری معقول و قابل درک برای بشر میباشد.
✨4. در عصر ما که عصر تکنولوژی است، این فرضیه علمی پذیرفته شده است که امواج مختلف با سرعتی غیر قابل تصور و در لحظهای کوتاه میتوانند از یک سوی جهان به سوی دیگر آن انتقال یابند و همچنین امروزه انسانها به وسیله فضاپیماهای ساخت بشر، در مدتی نسبتاً کوتاه، از زمین تا ماه و بسیاری از سیارات دیگر در آسمان، رفت و آمد مینمایند، بنابراین وقتی که، چنین پدیدههایی در جهان بشری قابل تحقّق میباشند، پدیدهای نظیر عروج پیامبر (ص) به وسیله فضاپیما و مَرْکَبی آسمانی به نام «بُراق» نیز کاملاً عقلانی است و با اصول علمی عصر جدید، قابل انطباق و توجیه است! [تفسیر نمونه، ج 12، ص 19]
✨5. میدانیم که هر حیوان و انسانی، زمانی که به اشیای دیگر مینگرد، با شعاع نوری که به چشمان آنها برخورد میکند، به اشیاء خارجی، اتصال پیدا کرده است؛ مثلاً یک انسان در هنگامی که از روی زمین، منظومهای را که هزار سال نوری از او دورتر است، مشاهده میکند، به آن منظومه از طریق سرعت حرکت نور و با قدرت بینایی خود اتصال مییابد!
در چنین فرضی، عقل ما در مییابد هنگامی که با چنین سرعتی برای نور در یک لحظه قابل تصور است، بنابراین سِیر معراجی پیامبر نیز امری ممکن و قابل قبول محسوب میگردد. [بحارالانوار، ج 18، ص 286]
✨6. عقل انسان در پدیدهای نظیر معراج، به این نتیجه میرسد که چنین پدیده خارقالعادهای، قطعاً نمیتواند عادی و طبیعی باشد و مسلّماً باید نیرویی مافوق نیروی تمام بشر، پشت این پدیده باشد و آن نیرو، جز نیروی خدایی و ماورای طبیعت نیست که رسول خود را، بدان مقام بلند رسانده است، بنابراین با ایمان به قدرت لایزال الهی، پدیدهای مانند معراج، برای انسان موحّد، امری بدیهی و قابل قبول است.
✍️ احکام شرعی ماه مبارک رمضان:
✨مسواک زدن در حال روزه اشکال ندارد ولی باید از فرو رفتن آب دهان که آغشته با خمیر دندان و آب است جلوگیری شود و اگر عمداً یا سهواً فرو رود، روزه باطل می گردد؛
✨اگر روزهدار در هنگام وضو برای نماز واجب، قدری آب در دهان بگرداند و مضمضه کند و آب بیاختیار، فرو داده شود، روزهاش صحیح است و قضا بر او واجب نیست، ولی در غیر وضوی نماز واجب، احتیاط واجب آن است که قضای روزه را بجای آورد؛
✍️ معرفی یک کتاب مفید:
✨مطالعه کتاب
«قصه معراج»، نوشته مهدی خداميان آراني، توصیه میشود.
برای دریافت فایل کتاب، می توانید به روزبرگ هدیه در کانال روزبرگ شیعه در ایتا مراجعه نمایید.
🤲 انشاالله خداوند رحمان و رحیم، به حرمت پیامبر اکرم (ص)، بلایا و بیماری منحوس کرونا را از مردم جهان رفع نماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
🌸
@ROOZBARG🌸