بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ  السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ موضوع:رَدُّالشَّمس،فضیلتی اِنکارناپذیر! (٢) تاریخ: ١٣٩٩/٠٣/٢٢ ✍️ دیروز از «رَدَّالشَّمس» بعنوان کرامتی بزرگ برای اميرالمومنين (ع) سخن گفتیم و انشاالله امروز به سئوالات و شبهات پیرامون آن می‌پردازیم؛ 👈 در روزبرگ گذشته، عرض شد که بر اساس منابع روایی و تاریخی «ردالشمس» پس از اسلام، دو مرتبه اتفاق افتاده است، یکی در زمان پیامبر اکرم (ص) و دیگری در زمان خلافت امام علی (ع) و در هر بار به دعای امیرالمؤمنین (ع)، خورشید دوباره به آسمان برگشته است، که شرح کامل آن در روزبرگ قبلی گذشت! ✍️ اشکالات و ابهامات: از گذشته تا کنون ابهامات و اشکالات متعددی در خصوص این معجزه و کرامت بزرگ، نقل شده است که آنها را می‌توان به دو بخش تقسیم نمود: 👈 اشکالات قدیمی: اکثر اشکالات قدیمی، ناشی از بی دقتی در اصل روایت و جزییات تاریخی حادثه بوده است! که به شرح ذیل می باشد : ❓خوابیدن پیامبر (ع) روی پای امام علی (ع) که در حکم فرزند اوست چه معنا دارد؟ ❓آیا بلند کردن پیامبر(ص) برای انجام تکلیفی واجب، زشت و قبیح است؛ و یا اینکه امری واجب و ضروری است؟ ❓چرا امام علی (ع) نماز عصرشان را تا آن وقت به تعویق انداخته و نخوانده بودند؟! با دقت در اصل روایت تاریخی (به روزبرگ گذشته مراجعه شود) روشن می شود که: ✔️ قرار گرفتن سر مبارک رسول خدا بر پای امام، نه به خاطر خواب که ناشی از فشار وحی و عارض شدن نوعی حالت مدهوشی در مقام شهود و دریافت وحی بوده است. ✔️ همچنين حضرت علی (ع) به خاطر درک اهمیت این حالت و به جهت قطع نکردن حال دریافت وحی از جابجایی و خارج شدن از آن وضعیت پرهیز داشته‌اند. ✔️ ضمناً تأخیر نماز عصر از ابتدای اذان ظهر و خواندن آن در وقت فضیلت آن، بهتر از با هم خواندن آنهاست و در ایام زمستان که روز کوتاه است فاصله وقت فضیلت عصر تا غروب آفتاب چندان زیاد نیست و قضا شدن نماز در مدتی کوتاه، کاملاً طبیعی می‌باشد! از طرف دیگر آن حضرت به تکلیف شرعی خود عمل کرده و در همان حال نشسته، نماز خود را بجای آوردند اما از آن جا که به طور ایستاده و کامل نماز را بجای نیاورده بودند، اندوهگین گردیدند که رسول خدا (ص) نیز برای رفع این اندوه، پیشنهاد دعا برای ردالشمس را به ایشان می‌دهند! ✨ در هر صورت این قبیل اشکالات، چندان دارای اهمیت نیستند و با دقت در اصل روایت، جواب آنها کاملاً مشهود است. 👈 اشکالات جدید: ✍️ اشکالات جدید که کاملاً هدفمند و به وسیله وهابیون و دشمنان اهل‌بیت (ع) تولید و ترویج می شود و بر اساس استدلال‌های منطقی و عدم امکان رخداد این واقعه، وارد می شود و پاسخگویی به آنها، بسیار مهم است و عبارتند از: ❓١. قرن هاست که این حقیقت به اثبات رسیده که خورشید از جای خود حرکت نمی کند و این زمین است که به دور خورشید می گردد، در نتیجه برگشتن خورشید به معنی جابجایی خورشید در منظومه شمسی است و کاملاً غیر منطقی و بی معناست!؟ ❓٢. اگر بنا باشد چنین تغییر و جابجایی در مدار زمین یا مکان خورشید اتفاق بیفتد، لازم است که همه محاسبات نجومی بشر که از چند قرن قبل انجام شده و حوادثی مانند خسوف و کسوف را تا عصر فعلی به طور دقیق مشخص کرده و حتی پس از این همه سال، ذره ای تغییر نکرده است، اشتباه از آب در بیاید در حالی که به هیچ وجه این گونه نیست!؟ ❓3. چرا جابجایی خورشید در روز روشن آن هم به این وضوح، توسط هیچ کس دیگری مشاهده نشده و هیچ روایت تاریخی دیگری، از طرف دیگر اقوام و ملل در مورد این واقعه به ثبت نرسیده است؟ ✍️ پاسخ به شبهات مهم: ✔️ اولاً تعبیر بازگشت خورشید تعبیری عُرفی و از منظر ناظر زمینی است و حتی در زمان کنونی هم نظیر آن زیاد به کار برده می شود، مانند آن که می گوییم: خورشید از مشرق طلوع می کند و در مغرب غروب می کند! روشن است که این تعابیر به معنای جابجایی واقعی خورشید نیست و حقیقت «رد الشمس» هم می‌تواند به همین معنا باشد که خورشید دوباره در افق دیده شده، حال یا با تغییر جای خورشید یا زمین یا اتفاقی دیگر! ✔️ ثانیاً چنان که در روزبرگ گذشته گفته شد، وقتی سخن از اعجاز و امری خارق العاده و تجلی قدرت بی انتهای خداوند است، این استبعادها بی معناست! زیرا خداوند می تواند با قدرت بی انتهای خود، خورشید را برای مدتی از محل واقعی خود جابجا کرده و دوباره به جای قبلی برگرداند و یا مدار گردش زمین را جابجا کرده و بعد به وضعیت قبلی برگرداند! بدون آنکه اندک پیامد ناخوشایند و غیر طبیعی بر این جابجایی مترتب گردد، در نتیجه نه دلیلی بر ناتوانی خداوند بر انجام آن وجود دارد و نه بُرهانی بر محال بودن رخ دادن چنین حادثه‌ای! ادامه دارد... 👇👇👇 @ROOZBARG