ادامه روزبرگ ایام مورخ ١٣٩٩/٠٣/٢۴ 👇 ✍️ مسلمانان اندلس در سایه دانش پژوهى و علم دوستى در اسلام، بدان پایه از پیشرفت در رشته‏ هاى مختلف علمى، صنعتی، کشاورزى، شهرسازى و زیباسازی رسیدند که«جان دراپر»(Jhon w.Draper) در «تاریخ پیشرفت فکر در اروپا» پس از توصیف شهر سازى و زیبا سازى شهر قرطبه (پایتخت اندلس) مى ‏نویسد: «هفتصد سال بعد از این تاریخ (زمانى که قرطبه چنین شکوهى داشت) هم حتى یک چراغ در راه هاى عمومى لندن و پاریس وجود نداشت و قرن ‏ها پس از این تاریخ، افراد پیاده در شهر لندن و پاریس در روزهاى بارانى تا قوزک پا در گِل فرو مى ‏رفتند! » (١٢) 👈 مهندسان مسلمان در معمارى به قله‌های رفیع این دانش دست ‏یافتند و چنان آثار ماندگارى را از خود به جاى گذاشتند که امروزه، سالانه بیش از 45 میلیون نفر جهانگرد، از این آثار بازدید مى‌کنند! (١٣) ✨یکى از این آثار، مسجد جامع شهر قرطبه است که از شاهکارهاى معمارى جهان است، این مسجد با 4868 متر مربع فضا، دارای 1293 ستون است که گاه ارتفاع آن به 9 متر می‌رسد، ولى قطر آنها بیش از  25 سانتیمتر، نیست! (١۴) ✍️ هر مسلمان بیدار دلى، با نیم نگاهى به تاریخ پر شکوه اندلس، از خود مى پرسد: چرا تمدنی بزرگ با آنهمه قدرت، عظمت و شکوه به حضیض ذلت و خوارى کشیده شد و به خاک سیاه نشست! و علت آن را در کجا باید جستجو کرد؟ آیا گردش روزگار، مقصرِ چنین ذِلَّتی است ‏و یا این دگرگونی، نتیجه اعمال انسان‌هاست؟ ✨انشاالله به شرط حیات، ادامه این مبحث در روزبرگ فردا، تقدیم حضور خواهد شد. ✍️ حکم شرعی: ❓سؤال: آیا شنیدن غیبت، به صورت تصادفی و غیر اِرادی، حرام است؟ ✅ مراد از استماع غیبت این است که کسی غیبت را گوش کند، نه اینکه تصادفاً کلمه‌ای به گوشش برسد که به آن سماع گویند! و فرق نمی‌کند این گوش‌دادن همراه با رضایت باشد یا بدون رضایت! گاهی انسان دوست ندارد غیبت کسی را بشنود، اما به آن، گوش می‌دهد،این هم استماع است؛ چون از روی اختیار بوده است! همچنین فرقی نمی‌کند که این مستمع، مخاطب غیبت‌کننده باشد یا نباشد؛ مثل اینکه دو نفر غیبت کسی را ‌کنند و نفر سومی به سخنان آنان گوش دهد یا کسی در مجلسی غیبت کرده و صدای او را ضبط کرده‌اند و کسی آن را بشنود، این هم استماع غیبت است! و استماع غیبت، مطلقاً حرام است؛ حتی در موردی که غیبت‌کردن برای غیبت‌کننده حرام نیست؛ مثل آنجایی که غیبت‌کننده طفل باشد، اما استماع برای مُستَمِع حرام است. 📚 امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ✍️معرفی یک کتاب مفید: مطالعه کتاب «تاريخ تحليلی آندلس»، نوشته آقای محمدرضا شهيدی پاك، توصیه می‌شود. 🤲 انشاالله خداوند رحمان و رحیم، توفیقِ درس آموزی از تاریخ و سرگذشت پیشینیان را به ما عطاء فرماید، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. ✍️ پی‌نوشت‌ها: ١) نهج البلاغه، ص 528. ٢) نور الدین آل على، اسلام در غرب، ص 45 . ٣) محمد ابراهیم آیتى، اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا، ص 14 . ۴) شکیب ارسلان، تاریخ فتوحات اسلامى در اروپا، ترجمه على دوانى، ص 45 . ۵) محمد عبدالله عنان، صحنه ‏هاى تکان دهنده در تاریخ اسلام، ترجمه على دوانى، ص 314 . ۶) محمد غزالى، اسلام و بلاهاى نوین، ترجمه مصطفى زمانى، ص 246 . ٧) عبدالجبار الرفاعى، بیدارى اسلامى در اندلس امروز، ترجمه سید حسن اسلامى، مجله آینه پژوهش، مهر و آبان 1371، شماره 15، ص 49 . ٨) حسن وطنخواه، اسلام در اندلس، مجله مشکوة، پاییز 1370، شماره‏32، ص 115 . ٩) شکیب ارسلان، پیشین، صص 313- 312 . ١٠) هانرى کاربن، تاریخ فلسفه اسلامى، ترجمه اسدالله مبشرى، ص: 135، 136، 304- 298، 322- 319‪؛ مونتگو مرى وات، اسپانیاى اسلامى، ترجمه محمد على طالقانى، ص: 170، 156، 152 . ١١) زیگرید هونکه، فرهنگ اسلام در اروپا، ترجمه مرتضى رهبانى، ص 169‪؛ محمدرضا حکیمى، دانش مسلمین، ص: 157و 162‪؛ نور الدین آل على، پیشین، ص: 332- 328‪؛ محمد مهدى عبد رب آبادى و دیگران، نامه دانشوران، ج‏3، ص 47 . ١٢) نور الدین آل على، پیشین، ص 311 . ١٣) حسن وطنخواه، پیشین، ص 116 . ١۴) احمد بن محمد مقرى تلمسانى، نفح الطیب، ج 2، ص 85 .    👇👇👇با ما همراه شوید👇👇👇           👉 @ROOZBARG 👈