ادامه روزبرگ ایام مورخ١٣٩٩/٠٣/٣٠👇
❓گروههای چپ و شبهچپ امروز سعی میکنند؛ شریعتی را قطب و پیشوای خود معرفی کنند، از طرفی گروههای سیاسیون غربگرا و یا به اصطلاح رایج «لیبرال» نیز شریعتی را ملک مطلق خود میدانند؛ آیا شما میتوانید مشکلی که از این دو ادعا حاصل میشود را حل کنید؟
✅ امام خامنهای: مشکل را خود این دو ادعا، حل میکند! زیرا که هر کدام دیگری را تخطئه میکند و بنابراین نتیجه میگیریم شریعتی نه مُلک طِلق لیبرالهاست و نه قطب و محور چپها و شبهچپها!
اما درمورد چپیها باید بگویم صریحاً و قاطعاً شریعتی جزو شدیدترین و قاطع ترین عناصر ضدچپ و ضد مارکسیسم بود!
آن روزی که مجاهدین تغییر ایدئولوژی دادند و کتاب مواضع ایدئولوژیک تازهشان چاپ شد و در اختیار این و آن قرار گرفت، که هم من دیده بودم و هم مرحوم دکتر، جلسهای داشتیم در مشهد، یک نفری از مواضع جدید مجاهدین که مارکسیستی بود دفاع میکرد؛
شریعتی آن شخص را چنان کوبید در آن جلسه، که برای من حتی، تعجبآور بود که شریعتی اینقدر ضد چپ است؛
(البته) شما آثارش را بخوانید، مقابله و مخالفت او را با اندیشه چپ و مارکسیستی و اصول تعلیمات مارکسیستی را به روشنی درمییابید.
بنابراین هرکس و هر چپگرایی، اگر امروز شریعتی را از خودش بداند، یقیناً گزافهای بیش نگفته است!
همچنین مجاهدی (منافقی) که امروز شریعتی را از خودش بداند یقیناً گزافهای بیش نگفته است!
همین مجاهدین (منافقین) که امروز طرفداری از دکتر شریعتی میکنند، اینها در سال 51 و 52 جزو سختترین مخالفین شریعتی بودند! خوب امروز چطور میتوانند شریعتی را قُطب خودشان بدانند!
اما لیبرالها، البته عدهای از عناصر وابسته به نهضت آزادی یا عناصر سیاسی میانه، که خیلی اهل خطرکردن و در مبارزات جدی واردشدن، نبودند، اینها به خاطر امکاناتی که داشتند خانهای داشتند، باغ بیرون شهری داشتند ،تشکیلاتی داشتند و شریعتی را دعوت میکردند و عدهای را هم با او دعوت میکردند...
حقیقت این است که شریعتی وابسته به اینها به هیچ وجه نبود!
امروز هم اگر بود با آنها میانهای نداشت، بلکه فقط از امکاناتی که در اختیار آنها بود استفاده میکرد.
(حالا) امروز هر گروهی، این امکان را دارد که بگوید یار شریعتی من بودم، هم فکر شریعتی بودم، شریعتی مال من بود!
اما خوب باید دید، چقدر این حرف، قابل قبول است؛ نه مارکسیستها و نه گروه دیگر، هیچ کدام با شریعتی حتی هم خونی فکری و رابطه خویشاوندی فکری هم نداشتند!
❓ اگر شریعتی را مرحله تازهای از رشد اندیشه اسلامی در عرصه ذهنیت ایران میبینید، مرحله بعد از او را چه میدانید؟
✅ امام خامنهای: البته من شریعتی را بهصورت یک مرحله میتوانم قبول کنم. به این معنا که، همینطور که قبلاً گفتم او کسی بود که اندیشههای مطرح شده در جامعه را با زبان درستی با یک سلطه ویژه بر فرهنگ رایج آن نسل، میتوانست بیان کند؛
(البته) به این معنا که خود او هیچ ابتکاری نداشت، به هیچ وجه قبول ندارم، بلکه خود او ابتکارهای زیادی داشت، مسائل جدیدی داشت، اما بهمعنای درست کلمه، شریعتی یک مرحله بود، مرحله بعدی این است که بیاییم آن مسائلی را که شریعتی با استفاده از آشناییهای خودش با فرهنگ اسلام فهمیده و ارائه داده بود با اصول اساسی فلسفی مکتب اسلام بیامیزیم و منطبق کنیم.
آنچه بهدست خواهد آمد به نظر من مرحله جدیدی است که میتواند برای نسل ما مفید باشد؛
به تعبیر بهتر بیاییم شریعتی را با مطهری بیامیزیم؛ شریعتی را در کنار مطهری مطالعه کنیم، ترکیبی از زیباییهای شریعتی با بتونآرمه اندیشه اسلامی مطهری بهوجود بیاوریم، آن بهنظر من همان مرحله نوینی است که نسل ما به آن نیاز دارد.
✍️در پایان مصاحبه رهبر معظم انقلاب انقلاب، قضاوت نهایی درباره شخصیت و نظرات دکتر علی شریعتی را به شما واگذار مینماییم!
✍️احکام شرعی:
❓ اگر کسی غیبت کرد و نتوانست رضایت طرف را- که مورد غیبت واقع شده- بخواهد آیا چیزی بر او واجب است یا توبه کفایت میکند؟
✅ توبه کفایت میکند.
❓اگر کسی غیبتی از شخصی کرده، همچنین تهمتی زده یا شنیده، در این مورد باید رضایت فرد غیبت شده و شخص تهمت زده شده را جلب کرد یا خیر؟
✅ لازم نیست ولی باید توبه کنند.
📚 استفتاءات امام خمینی (ره)، جلد2، ص617.
✍️معرفی یک کتاب مفید:
مطالعه کتاب
«شعله بی قرار»، گفتهها و ناگفتههایی درباره دکتر شریعتی، نوشته آقای محمد اسفندیاری با مقدمه استاد محمد رضا حکیمی، توصیه میشود.
🤲 انشاالله خداوند رحمان و رحیم، توفیق پرهیز از گناهان بزرگِ غیبت و تهمت را نصیبمان فرماید، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
👇👇👇با ما همراه شوید👇👇👇
👉
@ROOZBARG 👈