⁉️سوال لطفا در مورد فتوای ایت الله مکارم مبنی بر کشف حجاب در صورت اضطرار بیشتر توضیح بدید مخالفین می گویند همان استفتا از رهبری نیز شده اما رهبر اجازه نداده چرا ایت الله مکارم اجازه داده ایا اگر اونا بگن برای تحصیل باید زنا کنین ،قمار کنین و ...باز ایت الله مکارم اجازه میده 🗯پاسخ : ❗️ما در این باره در گذشته مفصلا پاسخ دادیم که می توانید کلید واژه « مضطر» را در کانال سرچ کنید. 🗯حال توضیح بیشتر: ❗️یکی از ضروریات مکتب تشیع مساله تقیه کردن می باشد .به قدری در این باره روایت وارد شده است که شکی در مشروعیت آن باقی نمی ماند 📚وسائل الشیعه ج16 ص204 باب24 ♦️امام صادق فرمود: « نه دهم دین تقیه کردن است و کسی که تقیه نمی کند دین ندارد» 📚الکافی ج2 ص217 🔷وفرمود: « تقیه سپر مومن است» 📚همان ،ص220 ♦️امام باقر فرمود: « تقیه در هر مورد اضطراری است» 📚همان ص219 🔷وفرمود: « تقیه در هر چیزی است که فرزند ادم به آن مضطر شود که در این صورت ارتکاب برایش جایز است» 📚همان ص220 👌حال معنای تقیه: ❗️تقیه در لغت از ریشه وقایه به معنای حفظ چیزی از خطر و ضرر است .زبیدی در تاج العروس تقیه را به معنای برحذر شدن و احتیاط از ضرر معنا کرده است 📚تاج العروس ج10 ص396 ❗️تقیه در اصطلاح: ❗️سید محسن امین تقیه را چنین تعریف می کند: « اظهار کردن امری بر خلاف حکم دین از طریق قول یا فعل به انگیزه حفظ مال یا مال یا شرف و ابروی خود یا دیگری» 📚نقض الوشیعه،ص181 ❗️ویا تعریف کرده اند: « تقیه یعنی انچه گفته می شود یا انجام می گیرد در حالی که مخالف حق است به جهت حفظ خود از ضرر» 📚تفسیر المنار ج3 ص280 ❗️شیخ مفید چنین تعریف می کند: « تقیه مستور داشتن اعتقاد باطنی و کتمان در برابر مخالفان بخاطر اجتناب از زیان های دینی و دنیوی است» 📚تصحیح الاعتقاد،ص66 ❗️شهید چنین تعریف می کند: « تقیه مدارا کردن با مردم و ترک انچه بد می دانند بخاطر اجتناب از ضرر انان» 📚مراه العقول،ج9 ص183 🔷شیخ انصاری چنین تعریف می کند: « تقیه ،جلوگیری کردن از ضرر دیگری به موافقت کردن با او در قول یا در فعلی که مخالف حق است» 📚رساله التقیه،ص37 ❗️شهرستانی در تعلیقاتش بر اوائل المقالات چنین تعریف می کند: « تقیه یعنی پنهان کردن امر دینی به دلیل خوف ضرر از اظهارش است» 📚اوائل المقالات،ص96 ❗️همه این تعریفات را اوردیم تا بگوییم ملاک تقیه جلوگیری کردن از ضرر است .حال هر نوع ضرری که می خواهد باشد و اختصاص به ضرر جانی ندارد تا نااگاهی افرادی مغرض را اثبات کنیم که می گویند تقیه تنها در ضرر جانی است که این روزها از روی نااگاهی به مرجع بزرگوار ما توهین می کنند و قلب ما را به درد اورده اند ❗️روشن می شود که روح مساله تقیه « تقدیم مصلحت اهم بر مهم است» ❗️انسان برای جلوگیری از رسیدن ضرر قابل توجه که برایش مصلحت اهم است می تواند آن را بر مصلحت مهم مقدم کند. 🗯مثلا می تواند برای اصلاح بین دو نفر ،یا دفع شر ظالمان دروغ بگوید چون در دروغ گفتن مصلحت اهم است که سبب تجویز دروغ می شود و این نوعی تقیه است ❗️می تواند در صورتی که پزشک محرم وجود ندارد نزد پزشک نامحرم برود و نزد او کشف حجاب کند تا از تشدید بیماری جلوگیری کند( تقدیم مصلحت اهم بر مهم ) ❗️می تواند برای جلوگیری از ضرر به خودش اگر مضطر شده باشد گوشت میته را نیز بخورد 🔵خلاصه به مقتضای ادله تقیه هر کجا که دوران امر بین دو مساله اهم و مهم بود و ترس از رسیدن هر نوع ضرری در بین باشد انسان مصلحت اهم را بر مصلحت مهم برای مقدم دارد ❗️انچه در فتوای ایت الله العظمی مکارم شیرازی امده است بر گرفته از همین قاعده مسلم فقهی است.زیرا فرض مساله چنین است: 1⃣جامعه اسلامی نیاز به بانوان تحصیل کرده دارد 2⃣تحصیل انان تنها در صورتی محقق می شود که در دانشگاهی مشغول شوند که حجاب را رعایت نکنند 3⃣در صورتی که انان تحصیل نکنند افراد بی دینی آن مشاغل حساس را به دست می گیرند که سبب ساز وقوع فتنه و فساد در جامعه می شود ⁉️حال چه باید کرد ایا باید اجازه داد فتنه و فساد در جامعه ایجاد شود تا در اندک زمانی همه را گرفتار خود کند ❗️یا اجازه داد به مقدار رفع ضرورت ان هم تنها در محیط دانشگاه دانشجوی مسلمان روسری را از سر بردارد تا بتواند تحصیل کند و از وقوع فتنه و فساد خود داری کند ⁉️ایا مصلحت اهم جلوگیری از وقوع فتنه و فساد نمی باشد که باید بر مصلحت مهم یعنی حفظ حجاب مقدم شود؟ ❗️امام صادق فرمود: "هیچ چیز از محرمات خداوند نمی باشد مگر انکه ارتکابش برای مضطر جایز است" 📚همان 🗯ایت الله مکارم به مقتضای این ادله آن فتوا را دادند ⁉️اما اگر آن دانشگاه بگوید که زن مسلمان برای تحصیل کردن باید زنا کند،ادم بکشد و ...حال باز حکم به جواز داده میشود ❗️پاسخ آن است که خیر زیرا در این موارد مصلحت اهم در آدم نکشتن است،در زنا نکردن است و... 🔵ادامه پاسخ👇👇👇