⁉️سوال
ایا الفاظ قران از جانب پیامبر است نه خدا؟ مستحضر هستید که دکتر سروش معتقدند که الفاظ قران از جانب خدا نیست بلکه رسول خدا مکاشفاتی نموده و حاصل مکاشفات خود را متناسب با نیازهای زمان در قالب الفاظ ریخته است شما چه ردیه ای بر این مطالب دکتر سروش دارید
🔷پاسخ:
❗️همانطور که ایجاد حقیقت وحی اختصاص به ذات خداوند دارد ،الفاظ قرآن کریم نیز از سوی خداوند تعیین شده است و نظریه دکتر سروش تحت عنوان « تجربه دینی» که محتوای وحی را به خود پیامبر نسبت می دهد مطلبی خلاف واقع و بدون دلیل است .
❗️الفاظ قران کریم از جانب خداوند می باشد لذا جنبه اعجازی دارد و می فرماید:
« اگر نسبت به حقانیت انچه بر بنده خود نازل کردیم شک و تردید دارید سوره ای همانند آن را بیاورید»
📓بقره23
🔷می بینیم که در این ایه صراحتا الفاظ و محتوای قرآن به خداوند نسبت داده شده است.
❗️در ایات قرانی از قران به عنوان « کلام الله» ( توبه6) و « کتاب الله» ( بقره101) یاد شده است ولی در هیچ ایه ای از آن با عنوان کلام الرسول یا کلام النبی تعبیر نشده است.
🔷در ایات فراوانی تصریح شده است که قرآن از جانب خداوند بر پیامبر نازل شده و لفظ و محتوا اختصاص به خداوند دارد .
🔷« ما ایاتی بینات بر تو نازل کردیم»
📓بقره 99
🔷« کتاب را به حق بر تو نازل کرد»
📓ال عمران 3
🔷« کتاب را بر تو نازل کرد تا تو ایاتش را برای مردم تبیین کنی»
📓نحل64
🔷« حمد و ستایش برای خداوندی است که بر بنده اش کتاب را نازل کرد»
📓کهف1
🔷« تو قرآن را از جانب خداوند حکیم علیم دریافت می کنی»
📓نمل6
🔷« ما قران را به صورتی عربی نازل کردیم تا تعقل کنید»
📓زخرف 3
🔷« جبرییل ایات را به اذن خدا بر قلب تو نازل می کند»
📓بقره97
🔷« ای مردم برهانی از جانب خدا برایتان امده و ما برایتان نوری مبین نازل کردیم»
📓نسائ 174
🔷« ما کتاب را به حق بر تو نازل کردیم»
📓مائده 48
🔷« این کتابی است مبارک که خداوند آن را نازل کرده است»
📚انعام 155
🔷« ولی من خداوند است کسی که کتاب را بر من نازل کرده است»
📓اعراف 196
🔷« او کسی است که بر بنده اش ایات بینات نازل می کند تا شما را از ظلمات به سوی نور خارج کند»
📓حدید9
❗️در این مضمون ایات فراوانی است که جهت اگاهی رجوع کنید به کتاب شریف فرهنگ قران،ج23 ص185 به بعد
🔴همچنین در روایات فراوانی نیز تصریح شده است که قرآن شریف چه از جهت الفاظ و چه از جهت محتوا از جانب خداوند نازل شده است و « کلام خداوند» است نه کلام مخلوقین که جهت اگاهی می توانید رجوع کنید به :
📚بحار الانوار ج89 ص1 به بعد « کتاب القرآن»