⁉️سوال
من به وجود خدا ایمان دارم اما نمیدونم واقعا خدا یکی است یا خدایان متعدد وجود دارن لطفا یگانگی خدا را برام ثابت کنید
🔷پاسخ:
❗️برای توحید خداوند دلایل زیادی آورده اند که به چند دلیل اشاره میشود:
1⃣دلیل فطری:
🗯فطرت و نهاد هر انسانی گواهی میدهد قدرتی مافوق همه قدرت ها جود دارد. توجه به این قدرت در لحظات حسّاس و سخت روی میدهد. انسان در حال غرق شدن کسی را میخواند که تنها تکیه گاه، و قدرت نجات دهنده اوست که همان خدای یگانه است. اگر در هواپیما اختلالی پیدا شود همگی دست به دعا و تضرّع بر میدارند و به عبارت دیگر در مشکلات و گرفتاریها و ناملایمات در زمانی که کارد به استخوان ما میرسد، در شرایطی که تمام درهای عالم اسباب به روی ما بسته میشود آهنگ توحید را در ژرفای وجود خود میشنویم که ما را به سوی (مبدأ یگانه ای فرا میخواند که قدرت او مافوق همه مشکلات و فراتر از تمامی عالم اسباب است.
2⃣دیگر از دلایل توحید، وحدت و هماهنگی هستی است.( برهان تمانع)
❗️هر کس جهان هستی را مطالعه کند و میبیند مجموعه ای هماهنگ و واحدی به هم پیوسته است.
🔷 این وحدت و هماهنگی از وحدت و یگانگی خالق خبر میدهد. به عبارت دیگر، اگر دو اراده بر عالم هستی حاکم بود، اگر دو تدبیر در جهان خلقت جریان داشت حتماً ناموزونی و فساد در آن بود حال که ناموزونی نمیبینیم دلیل بر وحدت خالق و مدیر و مدبّر عالم خلقت است.
❗️توضیح:
هنگامی که می گوییم خدایان متعدد مفهوم آن این است که آنها از هر نظر یکی نیستند چرا که اگر از تمام جهات یکی بودند تنها یک وجود میشدند. هرجا پای تعدد ودوگانگی در میان است باید قبول کنیم که تفاوتی در کار است والا محال است دو موجود از تمام جهات یکی باشند.
❗ما اگر اهل تحقیق ومطالعه باشیم از بررسی یک کتاب می توانیم بفهمیم آن را یک نفر نوشته است یا چند نفر
کتابی که تالیف یک نفر است هماهنگی وانسجام مخصوص در تمام قسمتهای کتاب دارد اما اگر دو یا چند نفر هرچند دانشمند باشد تالیف کتاب را برعهده بگیرند اثار دوگانگی وچند گانگی نمایان میشود
❗دلیل آن هم روشن است زیرا دو نفر هرقدر همفکر وهم سلیقه باشند بالاخره دونفرند اگر همه چیز آنها یکی بود یک نفر میشدند بنابراین به طور قطع باید تفاوتهایی داشته باشند تا بتوانند دونفر باشند.
❗از سوی دیگر همواره در میان فعل وفاعل تناسب وسنخیت در کار است. هرفعلی آز آثار وجود فاعل خویش است وخواه وناخواه رنگ اورا دارد وبه این ترتیب محال است دوفعل از دو فاعل سر بزند واز تمام جهات یکی باشد همان گونه که محال است دو فاعل از نظر اراده وعمل یکسان باشند ومسلما تفاوتهای وجودی آنها در اراده وعمل آنها ثاثیر می گذارد
❗بنا براین ممکن نیست نظام واحد وخالی از دو گانگی از مبدا متعدد سرچشمه گیرد
📚تفسیر نمونه،ج 13 ص381
❗از امام صادق سوال شد چه دلیلی داریم که خداوند یگانه است؟
امام پاسخ داد:
"انسجام وپیوستگی تدبیر جهان وکامل بودن آفرینش دلیل بر این معناست چنان که خداوند فرموده:
"اگر در زمین واسمان خدایانی جز الله بودند به فساد وتباهی کشیده میشدند"
📚تفسیر برهان،ج3 ص55 ح2
❗امام صادق فرمود:
"هنگامی که مشاهده میکنیم آفرینش منظم است وکواکب در مدارات خود در حرکتند وتدبیر جهان واحد است وشب وروز وخورشید وماه طبق برنامه منظمی در گردش اند این سلامت تدبیر وبه هم پیوستگی امور نشان میدهد که مدبر آنها یکی است"
📚توحید صدوق،ص244
3⃣برهان ترکب:
❗️اگر خداوند همتایی داشته باشد هر دو از این نظر که دارای وجود هستند شبیه اند ولی دو گانگی انها ایجاد می کند که هر یک ویژگی هایی را نیز داشته باشند که دیگری ندارند تا دوئیت محقق شود و الا اگر از هر نظر شبیه یکدیگر هستند دیگر دو موجود نیستند بلکه یک موجود می باشند
❗️در این صورت هر کدام مرکب از دو جزئ می شوند .
1 جهت مشترک ( اصل وجود) 2 جهت تفاوت
❗️یعنی وجود انها ترکیب یافته است از دو جزئ یک جزئئ که هر دو درآن مشترک هستند و یک جزئئ که در آن متفاوت هستند در این صورت هر دو موجود ترکیب یافته و مرکب می باشند
🗯از انجایی که موجود مرکب از اجزائ نیازمند به اجزایش می باشد حکم می کنیم هیچ کدام خدا نیستند زیرا خداوند موجودی است که هیچ گونه نیازمندی ندارد و اگر نیازمند باشد واجب الوجود نخواهد بود.لذا فرض تعدد خداوند مستلزم مرکب بودن خدایان میشود که بطلان ان روشن شد
🗯ادامه پاسخ در زیر: