⁉️سوال با توجه به ایه 110سوره اسراء چرا نماز ها را با صوت متوسط نمیخوانیم مثلا نماز صبح را بلند و ظهر و عصر رو اروم میخونیم 🗯پاسخ: ایه 110 سوره اسراء مي فرمايد: «نمازت را زیاد بلند یا آهسته نخوان و در میان این دو راهی ( معتدل) انتخاب کن» 🗯در تفسیر شریف نمونه چنین امده است: ❗️اين آيه به گفتگوى مشركان و بهانه جويي آن ها در مكه در باره نماز پيامبر اشاره دارد. مشرکان از روي عناد و بهانه جويي مى گفتند: پيامبر نماز خود را بلند مى خواند و ما را ناراحت مى کند، اين چه عبادتى است؟ ن 🗯خداوند در اين آيه به پيامبر دستور مى دهد:" نمازت را زياد بلند مخوان، زياد هم آهسته مخوان، بلكه ميان اين دو، راه اعتدال را انتخاب كن" ❗️آيه فوق كارى به نمازهاى" جهريه" و" اخفاتيه" به اصطلاح معروف فقهى ندارد، بلكه ناظر به افراط و تفريط در بلند خواندن و آهسته خواندن است.مى گويد نه بيش از حد بلند بخوان و فرياد بزن، نه بيش از حد آهسته كه تنها حركت لب ها مشخص شود و صدايى به گوش نرسد. 🗯شان نزولى را كه بسيارى از مفسران از ابن عباس نقل كرده اند، مؤيد همين معنى است. 🗯روايات متعددى كه از طريق اهل بيت از امام باقر و امام صادق در ذيل آيه آمده نیز موید همین معنی است 📚نور الثقلین،ج3 ص233 به بعد ⁉️اما اين كه حد اعتدال در نماز چگونه است، و جهر و اخفاتى كه از آن نهى شده ،چه مى باشد؟ 🔷ظاهر اين است كه" جهر" به معنى فرياد كشيدن و" اخفات" به معنى آهسته و در دل خواندن است، چنان كه خود انسان هم نشنود . 🔷امام صادق فرمود: « جهر این است که زیاد صدا را بلند کنی و اخفات آن است که حتی خودت هم نشنوی هیچیک از این دو را انجام نده بلکه حد وسط میان این دو را انتخاب کن» 📚نور الثقلین،ج3 ص234 🗯اما اخفات و جهر در نماز های روزانه و شبانه حکم دیگری است با مفهوم دیگری که دلائل جداگانه ای دارد و فقهای ما مدارک آن را در « کتاب الصلاه» آورده اند 📚تفسیر نمونه،ج12 ص327 🔴اما در مورد بلند خواندن و آهسته خواندن در نمازهای یومیه 🔶در کتاب وسائل الشیعه که از مجموعه های حدیثی شیعه و مورد مراجعه عالمان و فقیهان است، بابی وجود دارد تحت عنوان: ❗️«وجوب آشکار خواندن قرائت در نماز صبح و دو رکعت اول مغرب و عشا و وجوب آهسته خواندن در باقی نمازها و رکعت ها جز بسم اللله الرحمن الرحیم.» 📚وسائل الشیعه،ج6 ص82 باب25 🗯این باب و احادیث آن دلالت دارد که "بسم الله الرحمن الرحیم" در همه نمازها بلند خوانده شود(در نماز صبح و مغرب و عشا واجب است . در نماز ظهر و عصر مستحب است) . حمد و سوره در نماز صبح و مغرب و عشا باید بلند خوانده شود ، به نحوی که صدا جوهر داشته و افراد کنار دست بشنوند . قرائت حمد و سوره در نماز ظهر و عصر و قرائت تسبیحات اربعه در همه نمازهای سه و چهار رکعتی باید آهسته باشد، به نحوی که صدا جوهر نداشته و افراد کنار دست نشنوند اما خود انسان بشنود» 🗯در باب بعدی همین کتاب روایاتی است که می گوید: « اگر کسی این گونه قرائت نکند و جایی که باید آهسته بخواند، بلند بخواند و جایی که باید بلند بخواند، آهسته بخواند، اگر به عمد و با دانستن مساله این کار را کرده، باید نماز هایش را اعاده کند» 📚همان مدرک،ص86 باب26 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht