سوال از من پرسیده شد که چرا موقع کارهات می گویی یا علی از خود خدا با که کمکت کنه هرچي من می گفتم که امام علی علیه السلام را واسطه قرار می دهیم می گفت نه بعد من گفتم که اهل مکه برای توبه کردن از پیامبر خواستند که برایشان طلب بخشش کند واون گفت پیامبر زنده بوده که از ایشان درخواست شده ولی حضرت علی علیه السلام مرده هستند واز مرده نباید چیزی را خاست خواهش میکنم جواب بدهید ✅پاسخ: پاسخ شما در کانال موجود است وما در گذشته مفصلا از کتب شیعه وسنی مشروعیت توسل وحیات برزخی را ثابت کرده ایم اما در پاسخ به سوال شما اجمالا یاد آور می شویم: ❗در مشروعیت واستحباب توسل به اهل بیت طبق مذهب شیعه وروایات امامان جای هیچ شکی نیست. انبوهی روایت دراین مورد در کتب روایی ما موجود است 📚وسایل الشیعه،ج7 ص97 باب 37 📚مستدرک الوسایل،ج5 ص228 باب 35 📚بحار الانوار،ج91 ص1 باب 28 ❗در مشروعیت توسل به اولیا طبق کتب اهل سنت نیز جای هیچ شکی نیست که ما به دو روایت اشاره می کنیم 1⃣ترمذی در صحیح خود روایت می کند که مردی نابینا به محضر پیامبر آمد وگفت از خدا بخواه تا مرا شفا دهد. پیامبر به او دستور داد وضوی کاملی بگیرد واین دعا را بخواند: "خدایا من تورا می خوانم به واسطه پیامبرت محمد که پیامبر رحمت است به سوی تو توجه می کنم ای محمد من به واسطه تو به پروردگارم برای بر آوردن حاجتم توجه نمودم تا حاجتم بر آورده شود پس خداوندا اورا شفیع من برای بر آوردن حاجتم قرار بده" 📚سنن ترمذی،ج5 ص229 ح3649 📚سنن ابن ماجه،ج1 ص441 ح1385 📚مستدرک حاکم،ج1 ص313 📚مسند احمد،ج4 ص138 2⃣دارمی از بزرگان اهل سنت در کتابش در باب "کرامت هایی که خداوند به پیامبر بعد از وفاتش داشته"نقل می کند: "در مدینه قحطی شدیدی آمد ومردم به نزد عایشه شکایت بردند واز او چاره جویی خواستند عایشه گفت: "کنار قبر پیامبر بروید وسوراخی در سقف بالای قبر قرار دهید تا میان قبر آن حضرت واسمان مانعی نباشد ومنتظر بمانید " مردم نیز چنین کردند ودر نتیجه باران بارید به اندازه آی که پس از مدتی بیابان ها سبز شد وشترها چاق وفربه شدند" 📚سنن دارمی،ج1 ص43 -44 ❗اما آنچه گفتید که میان توسل به زنده ومرده فرق می گذارند نیز مغالطه وعوام فریبی بیش نیست چرا که: ❗اولا: چنان که در بالا دیدید صحابه به پیامبر بعد از حیاتشان نیز توسل کرده اند ❗ثانیا:اگر کمک خواستن از غیر خدا شرک است فرقی بین مرده وزنده نیست. نهایتا توسل به مرده کار لغوی است آیا می توان گفت شرک به زنده جایز اما شرک به مرده حرام است ❗ثالثا:طبق روایات فراوانی حتی از خود کتب اهل سنت مردگان پس از مرگ دارای حیات برزخی هستند ومی توان با آنان ارتباط گرفت که به برخی روایات اشاره می کنیم: 1⃣بخاری روایت میکند که پیامبر فرمود: "بنده زمانی که در قبر گذاشته میشود واقوامش از نزدش میروند ( به مقداری هوشیار است) که حتی صدای کفش تشییع کنندگان را هم میشنود" "انه لیسمع قرع نعالهم" 📗صحیح بخاری،ج2 ص90 2⃣بخاری روایت میکند که پیامبر پس از جنگ بدر با مردگان مشرکین صحبت کرد وبه آنان گفت : "ایا آنچه پروردگارتان به شما وعده داده را حق یافتید؟ به پیامبر گفته شد ای پیامبر آیا با مردگان صحبت می کنید؟ پیامبر فرمود: "شما از آنان شنواتر نیستید اما آنان نمی توانند جواب بدهند" 📗صحیح بخاری،کتاب الجنایز،باب ما جائ فی عذاب القبر،ج9 ص98 3⃣مسلم از عایشه روایت میکند که پیامبر همواره به بقیع میرفت وبا مردگان چنین صحبت میکرد: "السلام علیکم دار قوم مومنین، واتاکم ما توعدون،غ دا موجلون، وانا ان شاءالله بکم لا حقون" 📗صحیح مسلم،ج7 ص41 اگر اموات نمی شنوند سلام دادن به آنان کار لغوی است واز شان پیامبر به دور است که کار لغو انجام دهد 4⃣هیثمی روایت میکند که پیامبر فرمود: "حیات من برای شما بهتر است، حدیث می گویید وحدیث می شنوید و وفات من برای شما بهتر است زیرا اعمالتان بر من عرضه میشود وهر چه از اعمال خیر ببینم خدا را شکر میکنم وآنچه از اعمال شر ببینیم برای شما استغفار میکنم 📗مجمع الزواید،ج 9 ص24 5⃣در کتب شیعه نیز روایات فراوانی داریم که امامان پس از مرگ از احوال مردم خبر دارند واعمال بندگان برآنان عرضه میشود 📗بحار الانوار،ج23 ص333 باب 20 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman