سوال در مورد برهان سنگ که برعلیه وجود خدا اقامه شده توضیحات بیشتری بدید ردیه های شما ضعیف و مردوده خلاصه این برهان اینه آیا خدا توانایی خلق سنگی رو داره که خودش هم نتونه اون رو تکان بده؟ اگه می تونه که ناتوانه و اگه نمی تونه باز هم ناتوانه خدا هم نمی تونه ناتوان باشه پس خدایی وجود نداره شما برای رد این برهان به حکمت خدا متوسل شدید که نتیجه ای جز محدود کردن خدا به قوانینی که خودش اون قوانین رو خلق کرده نداره شما گفتیدخدا دنیا رو بر حسب اندازه معیار هدف و حکمت خاصی خلق کرده در حالی که خودتون میگید خدا به هرکاری تواناست و اگه بخواد میتونه هر قانونی رو نقض کنه و محدودیت نداره و در اینجاست که خدا در بن بستی به نام تناقض گیر میفته ✅پاسخ: با عرض سلام خدمت شما دوست گرامی وتشکر از شما بابت طرح سوال واشکال خود. ❗ما در گذشته به این سوال پاسخ نداده ایم واین برای نخستین بار است که این اشکال برای ما ارسال میشود وشما ظاهرا مرکز پاسخگویی ما را با جای دیگر اشتباه گرفته اید ❗اما پاسخ اشکال شما: "اشتباه از اینجا ناشی شده است که به خاطر عدم آشنایی با مسایل فلسفی از این حقیقت واضح غفلت شده است که وقتی سخن از قدرت به میان می آید باید متعلق قدرت یک امر ممکن باشد زیرا قدرت به محال تعلق نمی گیرد، محال هیچ وپوچ است وهیچ وپوچ قابل تعلق قدرت نیست. ❗توضیح این که هنگامی که می گوییم خدا قادر است چنین موضوعی را ایجاد میکند مفهومش این است که آن موضوع جزو ممکنات است ومی خواهیم از طریق قدرت خدا لباس وجود بر آن پوشانده شود اما اگر مطلبی ذاتا محال است اصلا سوال آیا می تواند درباره آن نادرست ولی معنا است. ❗این همان چیزی است که گاهی از آن تعبیر می کنند که صورت مساله غلط است. ❗به عنوان مثال اگر کسی مساله ای طرح کند که ما 20 عدد پرتقال داریم ومی خواهیم در میان 40 نفر تقسیم کنیم به طوری که به هرکدام آنان یک پرتقال درست برسد در جواب گفته میشود صورت مساله شما غلط است. ❗به تعبیر دیگر سوال مزبور خود دارای نوعی تناقض است واصلا قابل طرح نیست.زیرا وقتی می گوییم 20 پرتقال داریم یعنی 40 عدد نیست اما وقتی میگوییم آن را میان 40 نفر تقسیم کنیم که نصیب هریک یک پرتقال شود معنایش این است که تعداد آنها 40 تا است نتیجه این میشود که تعداد پرتقال ها درعین اینکه 20 عدد است 40 باشد. مسلما هیچ عاقلی چنین حرفی نمیزند. این سوال نیز دارای تضاد است چرا که وقتی می گوییم خدا می تواند چنین سنگی را بیافریند کلمه آفریدن مفهومش این است که آن شی مقدور خداوند است ووقتی می گوییم نتواند آن سنگ را بلند کند یعنی همان سنگی که ما فرض کردیم مقدور خداوند است مقدور خداوند نباشد ودر حال واحد هم مقدور باشد وهم مقدور نباشد واین تناقض است. با توجه به غلط بودن این سوال نوبت به جواب نمی‌رسد. ❗در روایتی آمده است که از حضرت علی سوال شد : ایا پرودگارت می تواندجهان را در تخم مرغی قرار دهد بی آنکه دنیا کوچک شود یا تخم مرغ بزرگ امام پاسخ داد: "خداوند هرگز توصیف به عجز نمیشود اما آنچه را تو سوال کردی غیر ممکن است" 📚بحار الانوار،ج4 ص143 ح10 "نقل پاسخ از کتاب پیام قرآن،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج4 ص202 به بعد " ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman