❓پرسش ❔چرا عبدالمطلب نذر کرد یکی از پسرانش را قربانی کند مگر چنین نذری صحیح بوده ؟مگر قتل عمد گناه بزرگ نبوده؟ 👌پاسخ: ❗️می نویسند: «عبدالمطلب در موقع حفر زمزم احساس کرد که بر اثر نداشتن فرزند بیشتر در میان قریش ضعیف و ناتوان است .از این رو نذر کرد که هر موقع شماره فرزندان او به ده رسید یکی را در پیشگاه خداوند در کعبه قربانی کند .قرعه به نام عبدالله پدر پیامبر در آمد و قرار بر ذبح او در کنار کعبه شد. ❗️عبدالمطلب چون برایش ذبح عبدالله دشوار بود بنا به مشورت سران قریش مساله را به نزد یکی از کاهنان و دانایان عرب برد تا او تصمیم گیری کند. 👌او گفت حال که خون بهای یک انسان در نزد شما برابر با ده شتر است شما باید بین ده شتر و کسی که برای قربانی انتخاب کرده اید قرعه بزنید .اگر قرعه به نام آن شخص در آمد شماره شتران را به دو برابر افزایش دهید و به همین ترتیب ادامه دهید تا قرعه به نام شتران در آید.نهایتا انان چنین کردند تا زمانی که شماره شتران به صد عدد رسیده بود قرعه به نام شتران در آمد و عبدالمطلب با ذبح شتران از ذبح عبدالله منصرف شد» 📚سیره ابن هشام ج1 ص153 🗯این جریان نزد ما مردود است به چند وجه؛ 1⃣علامه مجلسی می گوید: ❗️« امامیه اجماع دارند که پدر و مادر پیامبر خدا از موحدان و تسلیم شدگان الهی بوده اند بلکه تمام اجداد پیامبر گرامی تا حضرت آدم از صدیقین بوده اند .یا از پیامبران بوده اند و یا از جانشینان پیامبران » 📚بحار الانوار ج15 ص117 👌روی این جهت حضرت عبدالمطلب جزو اوصیای حضرت عیسی بوده است. ❓چگونه ممکن است ایشان چنین نذری کند که خلاف عقل و فطرت انسانی است و مستلزم قتل نفس محترمه ای می باشد❔ ❓چگونه ممکن است ایشان جهت حل مشکل به کاهن رجوع کنند در حالی که خودشان از جمله اوصیای بوده است❔ 👌باید توجه کرد که اگر حضرت ابراهیم مامور شد تا اسماعیل را ذبح کند تنها از این جهت بود که ابراهیم امتحان شود و الا خداوند هیچ گاه امر به ذبح کردن انسان بی گناهی نمی کند بنا براین نمیتوان این جریان را با جریان عبدالمطلب مقایسه کرد. 2⃣امام صادق فرمود: «عبدالمطلب در روز قیامت به صورت یک امت واحده مبعوث می شود و در حالی وارد عرصه قیامت میشود که هیبت پادشاهان و سیمای انبیا را داراست» 📚الکافی ج1 ص447 ❗️نقل می کنند : «عبدالمطلب از طواف برهنه کردن نهی می کرد و به قیامت ایمان داشت و زنا و خمر و نکاح محارم را حرام می دانست و فرزندان خود را امر می کرد به ترک بغی و ظلم بر دیگران و آنان را به اخلاق حسنه تشویق می کرد و از امورات پست بر حذر می داشت و مستجاب الدعوه بوده است» 📚السیره الحلبیه ج1 ص4 📚السیره النبویه ج1 ص21 👌روشن میشود که عبدالمطلب شخصیت خردمند و غیر خرافی بوده است و از شان او به دور است که چنین نذرهایی را بکند که خلاف عقل و فطرت است و یا به فرد کاهن رجوع کند و آن فرد کاهن از او خردمند تر باشد. 3⃣ابن هشام در سیره این داستان را بدون سند ذکر کرده است که حجت نمی باشد. 4⃣ابن شهر آشوب این جریان را در مناقب و علامه مجلسی این جریان را در بحار الانوار به نقل از مناقب ذکر می کند 📚مناقب ابن شهر آشوب ج1 ص20 📚بحار الانوار ج15 ص111 👌اما روایت ابن شهر آشوب مرسل و بدون سند است که قابل استدلال نیست. 4⃣شیخ صدوق نیز در الفقیه و خصال جریان را نقل می کند اما در آن خبری از رجوع به کاهن نیست اما روایت مرسل بوده و قابل استدلال نیست . 📚الفقیه ج3 ص89 📚خصال ج1 ص156 5⃣همین مضمون را نیز باز شیخ صدوق در عیون الاخبار نقل می کند که در آن پیامبر فرموده است من فرزند دو نفری هستم که تا مرز ذبح شدن رفتند اما ذبح نشدند یعنی اسماعیل و عبدالله 📚عیون الاخبار ج1 ص210 ❗️اما در سند این روایت هم احمد بن حسن قطان وجود دارد که مجهول است و قابل استدلال نیست.و اگر این سخن پیامبر در کتب دیگر هم آمده است 📚البرهان ج4 ص618 و... 👌با سند مرسل و ضعیف نقل شده است که قابل استدلال نیست. ❗️در گذشته ما آوردیم که بیشتر روایاتی که در کتب معتبر ما آمده است صحیح بوده است مگر روایاتی که خلاف عقل و فطرت و مخالف روایات قطعی می باشد که در این صورت حجت نمی باشد. جهت اگاهی می توانید به نمایه زیر رجوع کنید؛ https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/5043 👌پرسش و پاسخ مرتبط؛ 1⃣آیا پدران انبیا می توانند بت پرست باشند❓ https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/4711 👌پرسمان اعتقادی https://telegram.me/Rahnamye_Behesht