❗نقد وپاسخ ⛔️ روایاتی در مورد عزاداری از کتب مرجع شیعه ⛔️ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 1⃣ رسول الله صلی الله علیه وسلم میفرمایند : «نوحه سرائی از جاهلیت می باشد» ا.ه (بحار الأنوار: ۸۲/۱۰۳). 2⃣ رسول الله صلی الله علیه وسلم میفرمایند : «دو صدا هستند که ملعونند و خداوند به آنه غضب می کند: شیون در مصیبت و صدا در حالت شادی یعنی: نوحه و غناء» (بحارالأنوار: ۸۲/۱۰۱). 3⃣ امیر المومنین علی میفرمایند : «در سرزمینی که صاحب قدرت هستی تو را به نوحه برای مرده هشدار می‌دهم» (مستدرک الوسائل: ۱/۱۴۴). 4⃣ رسول الله صلی الله علیه وسلم میفرمایند : «و همانا شما را از نوحه و شیون نهی می کنم» (جامع احادیث الشیعه: ۳/۳۷۲). 5⃣ رسول الله صلی الله علیه وسلم میفرمایند :«و همانا من شما را نهی کرده ام از نوحه سرائی و دو صدای احمقانه ی بی بندبار: صدا هنگام نغمه های لهو و آوازهای شیطانی و صدا هنگام مصیبت [و] چنگ زدن صورت و پاره کردن یقه و ناله شیطانی» (مستدرک الوسائل: ۱/۱۴۵). 6⃣ حضرت علی میفرمایند : سه چیز از اعمال جاهلیت می‌باشد و در بین مردم از بین نمی‌رود تا قیامت برپا شود: باران طلبیدن از ستارگان و توهین کردن به اقوام و نوحه سرائی در مرگ» (بحار الأنوار: ۸۲/۱۰۱). 7⃣ امام صادق میفرمایند: «فریاد زدن بر مرده اصلاح نمی‌گردد و جایز نمی باشد ولی اکثر مردم درک نمی کنند». (الکافی: ۳/۲۲۶). 8⃣ امام صادق میفرمایند : «فریاد زدن برای مرگ جایز نیست و لباس پاره کردن [نیز همچنین] جایز نیست» (الکافی: ۳/ ۲۵۵). ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅پاسخ: روایات فراوانی در کتب شیعه در مشروعیت گریه وعزاداری برای مردگان آمده است 📚وسایل الشیعه،ج3 ص279 باب 87 وص 283 باب 88 وباب 89 📚مستدرک الوسایل،ج2 ص458 باب 73 و74 و75 و76 تا ص470 وروایات فراوانی به خصوص در استحباب گریه وعزاداری برای حسین واهل بیت علیهم السلام آمده است 📚وسایل الشیعه،ج14 ص500 باب 66 📚مستدرک الوسایل،ج10 ص311 باب 49 📚بحار الانوار،ج44 ص278 باب 34 ❗در روایات اهل سنت نیز روایات متعددی بر استحباب گریه وعزاداری آمده است پیامبر برای مرگ فرزندش ابراهیم گریه وعزاداری کرد 📚صحیح بخاری،ج1 ص439 ح1241 در کنار قبر دخترش گریه وعزاداری کرد 📚صحیح بخاری،ج1 ص432 ح1225 در کنار قبر مادرش گریه کرد ودیگران را نیز به گریه وا داشت 📚صحیح مسلم،ج2 ص671 ح976 در مرگ فاطمه بنت اسد گریه کرد 📚تاریخ مدینه دمشق،ج42 ص574 در شهادت عمویش حمزه گریست 📚سیره حلبیه،ج2 ص534 در شهادت جعفر گریست 📚مسند احمد، ج ص370 ح27131 درشهادت زید بن حارثه گریه کرد 📚انساب الاشراف،ج1 ص208 ❗وموارد فراوان دیگر که جایی برای مشروعیت گریه وعزاداری برای مردگان باقی نمی گذارد وقتی تمام روایات را باهم نگاه می کنیم به این نتیجه می رسیم که روایاتی که از نوحه سرایی نهی می کند در بیان حرمت نوحه سرایی به باطل است چنان که علامه حلی می گوید: "همه علمای شیعه اتفاق دارند که نوحه سرایی به باطل حرام است همچنین علما برای جواز ومشروعیت نوحه سرایی به حق اجماع واتفاق دارند" 📚منتهی المطلب،ج7 ص423 علامه مجلسی می گوید: "در دوران جاهلیت چون کسی از دنیا می رفت همراه با برشمردن جرمهایی همچون آدم کشی وجنایت میت وافتخار به آن برایش نوحه سرایی می کردند" 📚بحار الانوار،ج79 ص108 این گونه روایات اصل عزاداری را ممنوع نمی کند چرا که ما مشروعیت آن را ثابت کردیم، بلکه از انجام هر عملی که با قضا وقدر الهی منافات دارد نظیر داد کشیدن، گریبان پاره کردن، سخن باطل گفتن و...جلوگیری می کند لذا در پاره ای از روایات آمده است که نوحه سرایی در صورتی که همراه با سخنان حق باشد مانعی ندارد بلکه حتی می توان به ازای آن اجرت دریافت کرد وسایل الشیعه،ج10 ص447 بنابراین مقصود از این گونه روایات، نوحه سرایی باطل ودروغ است که شباهت هایی با مراسم جاهلیت داشته است ✅پرسمان اعتقادی ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman