پرسش ❓نظر اسلام در مورد قرعه انداختن چیست ❕آیا راست است که فقهای شیعه حلال و حرام را با قرعه انداختن بدست می آورند یعنی قرعه می اندازن که آیا فلان کار حلال است یا حرام و بر حسب قرعه حکم می دهند ❗️آیا واقعا چنین چیزی قابل قبول است❔ 💠پاسخ💠 👌خداوند در آیاتی از قرآن به مشروعیت قرعه انداختن اشاره می کند. 🔶در آیه 44 ال عمران در مقام بیان سرپرستی حضرت مریم می فرماید: « این از اخبار غیبی است که به تو وحی می کنیم و تو در آن هنگام که قلمهای خود را ( برای قرعه کشی ) به آب افکندند تا کدام یک کفالت و سرپرستی مریم را عهده دار شود ...حضور نداشتی» ❗️مادر مریم پس از وضع حمل نوزاد خود را در پارچه ای پیچید و به معبد آورد و به علما و بزرگان بنی اسرائیل خطاب کرد که این نوزاد برای خدمت خانه خدا نذر شده است سرپرستی او را به عهده بگیرید و از آنجا که مریم از خانواده ای بزرگ و پاکی بود عابدان بنی اسرائیل برای سرپرستی او بر یکدیگر پیشی گرفتند و به همین جهت چاره ای جز قرعه نیافتند و به کنار نهری آمدند و قلمها و چوبهایی که به وسیله آن قرعه می زدند حاضر کردند و نام هر یک را به یکی از آنها نوشتند .هر قلمی در آب فرو می رفت برنده قرعه نبود و تنها قلمی که روی آب باقی ماند قلمی بود که نام زکریا بر آن نوشته شده بود به این ترتیب سرپرستی زکریا نسبت به مریم مسلم شد. 📚تفسیر نمونه ج2 ص545 ❗️روایات متعددی نیز در مشروعیت قرعه وارد شده است که شیخ حر عاملی آن ها را در وسائل الشیعه جمع آوری کرده است. 📚وسائل الشیعه ج27 ص257 باب13 ❗️در تفسیر نمونه چنین آمده است: « از آیات قرآن و روایات استفاده می شود که برای حل مشکل و یا در هنگامی که مشاجره و نزاع صورت گیرد و هنگامی که کار به بن بست کامل می رسد و هیچ راهی برای پایان دادن به نزاع دیده نمی شود می توان از قرعه استفاده کرد .روشن است که در اسلام از طریق قرعه کشی نمی توان برد و باخت کرد زیرا این موضوع مشکی نبوده که برای حل آن به قرعه متوسل شویم و چنان در آمدی نیز مشروع نمی باشد. ❗️ قرعه به نام یکی از قواعد فقهی در کتب اسلامی شناخته شده است .قرعه مخصوص به منازعات و اختلافات میان مردم نیست بلکه بن بست های دیگر را نیز می توان با آن گشود مثلا همانطور که در احادیث وارد شده است اگر انسان منحرفی با گوسفندی آمیزش جنسی کند سپس آن را در میان گله ای رها کند و شناخته نشود باید به قید قرعه یکی از آنها را خارج ساخت و از خوردن گوشت آن اجتناب کرد زیرا کنار گذاشتن همه آنها زیان بزرگی است و استفاده از گوشت همه آنها نیز جایز نمی باشد .در اینجا قرعه مشکل را حل می کند» 📚تفسیر نمونه ج2 ص546 👌بنابراین قرعه در شبهات موضوعیه جاری می شود که حکم کلی شرع را می دانیم که مثلا خوردن گوشت گوسفندی که با آن نزدیکی شده جایز نمی باشد اما در این که کدام گوسفند مصداق و موضوع حکم است شک ایجاد شده است در این موارد قرعه راه حلی برای خروج از شک است . 🗯قرعه در شبهات حکمیه که حکم کلی شرع را از واجب و حرام نمی دانیم جاری نمی شود بنابراین هیچ فقیهی بر اساس قرعه واجبات و محرمات کلی شرع را بیان نمی کند زیرا نزد عقلا نیز قرعه تنها اختصاص به شبهات موضوعیه و خارجیه دارد و از روایات نیز همین استفاده می شود . 📚القواعد الفقهیه ج1 ص358 🔶در روایات ما آمده است که قرعه به لطف و تعلیم الهی انسان را به واقع می رساند و حکم ظنی محسوب نمی شود چنان که پیامبر گرامی فرمود: « هیچ قومی اقدام به قرعه ( به هنگام بن بست کامل ) نکردند در حالی که کار خود را به خدا واگذار کرده باشند مگر اینکه قرعه به واقعیت اصابت کرد می کند و حق آشکار می شود» 📚التهذیب ج6 ص238 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw