سوال الله میفرماید (وَمَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاءُ وَلَا الْأَمْوَاتُ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشَاءُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ) [سوره Fatir : 22] و (هرگز) زندگان و مرد گان یکسان نیستند، بی گمان خداوند هر کس را بخواهد می شنواند، و تو (ای پیامبر!) نمی توانی (سخنت را) به در گور خفتگان بشنوانی. الله به پیامبرش میفرماید ای پیامبر تو نمیتوانی صدایت رو به هر کس در قبر است بشنوانی و تمام امامان در قبر هستند ✅پاسخ: 1- در این که امامان ما وتمام اموات پس از مرگ زنده هستند وروح آنان در عالم برزخ به سر می برد ومی توان با آنان ارتباط گرفت شکی نیست روایات فراوانی دراین زمینه در کتب شیعه آمده است 📚بحار الانوار،ج6 ص202 تا 293 باب 8 و9 ❗همچنین در روایات فراوانی در کتب ما آمده است که اعمال بندگان بر امامان صبح وعصر وهر روزه عرضه می شود وانان از اعمال بندگان وتوسلات آنان آگاه هستند 📚بحار الانوار، ج23 ص333 باب 20 ❗وما درگذشته مفصلا دراین مورد بحث کرده ایم 2- روایات فراوانی را علمای اهل سنت نقل کرده اند که مردگان پس از مرگ صدای زندگان را می شنوند ومی توان با آنان ارتباط برقرار کرد که ما از میان انبوهی روایت به ذکر دو روایت از صحیح بخاری که در صحت آن نزد اهل سنت شکی نیست بسنده می کنیم: 1 -بخاری روایت می کند : پیامبر پس از جنگ بدر مردگان مشرکان را که در چاه انداخته بودند مخاطب قرار دادوگفت: "آیا آنچه پروردگارتان به شما وعده داده بود را حق یافتید؟ به پیامبر گفته شد ایا با مردگان صحبت می کنید؟ پاسخ داد: "ما انت باسمع منهم ولکن لا یجیبون" "شما از آنان شنواتر نیستید اما آنان نمی توانند اجابت کنند" 📚صحیح البخاری،ج9 ص98 کتاب الجنایز،باب ما جائ فی عذاب القبر 2 -بخاری روایت می کند که پیامبر فرمود: "فرد از دنیا رفته حتی صدای پای تشییع کنندگانش را می شنوند" "انه لیسمع قرع نعالهم" 📚صحیح بخاری،ج2 ص90 ❗اما پاسخ به آن آیه مورد استدلال شما: "آیه اشاره دارد به اجسادی که در قبر وزیر خاک هستند آنان قادر بر ادراک وشنیدن نیستند اما مخاطب ما روح آنان است که پس از مرگ زنده است ودر عالم برزخ به سر می برد.مخاطب ما آن ارواح مطهر هستند وحضور بر سر قبر آنان سبب توجه آن ارواح به زایر می شود " 📚الملل والنحل،علامه سبحانی،ج4 ص453 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman