🤔 ❔ اگر واقعا نظر شما در مورد ابن عربی چنین است دیدگاه امام خمینی را در مورد این فرد چطور توجیه میکنید ❗️❗️ 💠💠 👌برخی از در رابطه با این سوال چنین پاسخ می دهند ؛ « امام خمینی رحمه الله رهبری کبیر و عالمی والامقام و ربانی است که خداوند متعال مردم ایران و مسلمانان جهان را به برکت وی عزت بخشید. امام خمینی رحمه الله علاوه بر اینکه مرجعی برجسته و رهبری آگاه بود، عارفی وارسته هم به شمار می‌آمد. اما باید توجه داشت که عرفان عملی امام خمینی رحمه الله همان عرفان خاندان طهارت علیهم السلام می‌باشد. بدون شک عرفان عملی و سیره ایشان تماماً برگرفته از تعالیم خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام است. ❕آن کسانی که می‌خواهند امام خمینی رحمه الله را مقلد عرفان ابن عربی و از تابعان وی کنند کاملاً در اشتباه اند! روح عظیم این مرد بزرگ، عرفان‌های اصطلاحی و ساخته شده بشر را شکست و دور ریخت و آنچه برای آن رهبر فقید اهمیت داشت همانا کلام خدا و تعالیم خاندان طهارت علیهم السلام بود. 👌امام خمینی رحمه الله به خاطر آن روح حق خویش از همان ابتدای جوانی در مسیر پژوهش و تحقیق بود، به این علت بسیاری از علوم را خواند و به عمق آن رسید و صاحب نظر گشت؛ اما روح بلند وی هرگز از این علوم اقناع و راضی نگردید؛ بنابراین اگر می‌بینیم ایشان برخی از کتب فلاسفه و عرفا را شرح نموده است، هرگز به این معنا نیست که وی همه عقاید عرفا و فلاسفه را پذیرفته باشد. ❕مثلاً امام خمینی رحمه الله که خود استاد علم بود در اشعارش در مذمت آن می‌گوید: «با فلسفه ره به سوی او نتوان یافت ، با چشم علیل کوی او نتوان یافت این فلسفه را بهل که با شهپر عشق ، اشراق جمیل روی او نتوان یافت فاطی که به علم فلسفه می‌نازد ، بر علم دگر به آشکارا تازد ترسم که در این حجاب اکبر آخر ، غافل شود و هستی خود را بازد فاطی که فنون فلسفه می‌خواند ، از فلسفه فاء و لام و سین می‌داند امید من آن است که با نور خدا ، خود را ز حجاب فلسفه برهاند آنان که به علم فلسفه می‌نازند، بر علم دگر به آشکارا تازند ترسم که در این حجاب اکبر آخر ،سرگرم شوند و خویشتن را بازند 📚دیوان اشعار امام خمینی رحمه الله، ص 194 به بعد 👌همچنین امام رحمه الله عرفان که به عرفان نظری مشهور است و ابن عربی در رأس آن قرار دارد را راهی سالم برای کسب معرفت خداوند نمی داند، وی در دیوان اشعارش می‌فرماید: ❕آن کس که به زعم خویش عارف باشد ، غوّاص به دریای معارف باشد روزی اگر از حجاب آزاد شود ، بیند که به لاک خویش واقف باشد تا تکیه گهت عصای برهان باشد ،تا دیدگهت کتاب عرفان باشد در هجر جمال دوست تا آخر عمر، قلب تو دگرگون و پریشان باشد از صوفی‌ها صفا ندیدم هرگز ، زین طایفه من وفا ندیدم هرگز زین مدعیان که فاش أنا الحق گویند ، با خود بینی فنا ندیدم هرگز 📚دیوان اشعار همان، ص ۲۱۲. ، ص ۲۰۶. ، ص ۲۰۷. ، ص ۲۱۷. ❕امام رحمه الله بعد از یک عمر و در عرصه‌های گوناگون علمی، مشهورترین کتاب‌های فلاسفه و عرفا را دام ابلیس معرفی می‌کند و می‌فرماید: « اسفار اربعه [کتاب مشهور ملاصدرا] با طول و عرضش از سفر به سوی دوست بازم داشت، نه از فتوحات [تألیف ابن عربی] فتحی حاصل و نه از فصوص الحکم [کتاب دیگر ابن عربی] حکمتی دست داد... پس از این پیر بینوا بشنو که این بار را به دوش دارد و زیر آن خم شده است؛ به این اصطلاحات که «دام بزرگ » است بسنده مکن و در جستجوی او جلّ و علا باش. » 📚صحیفه نور، ج ۲۰، ص ۱۶۵. 💠ادامه 👇👇👇 ❕برخی از طرفداران عرفان ابن جهت تأیید عقاید وی از نام مقدس امام خمینی رحمه الله استفاده ابزاری می‌نمایند و ایشان را مرید عقاید ابن عربی می‌دانند؛ مهمترین دلیل آنان نامه تاریخی حضرت امام خمینی رحمه الله به رهبر شوروی سابق آقای گورباچف است. امام رحمه الله در این نامه مهم - که در اواخر عمر مبارکش به رهبر کمونیست‌های جهان نوشت - بعد از معرفی خدا به گورباچف و نصیحت دلسوزانه به وی، از چند شخصیت بزرگ علمی - اسلامی نام می‌برد و از ایشان تمجید می‌نماید؛ در قسمت پایانی این نامه حضرت امام رحمه الله از ابن عربی به عنوان عارف و دانشمندی بزرگ یاد می‌کند؛ 👌 اما نمی توان گفت که تعریف و تمجید حضرت امام خمینی رحمه الله از نبوغ و علم ابن عربی نشانه تأیید مطلق عقاید وی می‌باشد. آیا زمانی که ما از دانشمندان غربی مثل اینشتین و تعریف می‌کنیم عقاید آنان را هم تأیید می‌کنیم؟ 💠در ثانی باید توجه داشت که نامه امام علیه السلام به رهبر کمونیست‌های جهان است و می‌دانیم که کمونیست عقیده ای به معارف الهی ندارد. 👌 که انسان زندیقی است عقیده ای به ادیان الهی و خدا ندارد و آنچه که برای وی قابل پذیرش است علوم صرفاً بشری ا