عذر میخوام در مورد شیخ صدوق که اعتقاد به سهو النبی داشته توضیح بدید و اینکه ایشان گفته خدا لعنت کند کسی روکه در اذان اشهد ان علیا ولی الله را بگوید.چطور ایشان از علمای بزرگ ما هست درحالی که این مقدار زیاد رو از عقاید شیعه قبول نداره ✅پاسخ درمورد اینکه انبیاء وامامان دچار سهو ونسیان نمیشوند روایات فراوانی صادر شده است که جهت اگاهی رجوع کنید به بحارالانوار،ج11،ص72،باب4،وج17،ص97،باب16 وج25،ص350،باب11 ❗️علامه مجلسی چنین میگوید: «علمای امامیه بالاجماع اتفاق دارند بر عصمت انبیاء وامامان از گناهان صغیره وکبیره،عمداً وخطاًونسیاناً قبل از نبوت وامامت وبعد ان،بلکه از زمان تولد تا پایان عمر وتنها شیخ صدوق واستادش با این امر مخالفت کرده اند اما باید توجه داشت که انان سهوی را برانبیاء وامامان جایز میدانند که از ناحیه ی خدا باشد نه از ناحیه ی شیطان ودر غیر اموری که تبلیغ ورسالت انان بر ان امر است 📚بحارالانوار،ج25،ص351 ❗️چنانکه علامه مجلسی اورد شیخ بزرگ صدوق ،سهو وفراموشی را درباره ی پیامبر نه بدان معنا که اهل سنت قائل هستند،قائل میباشد بلکه میگوید: «فراموشی پیامبر،همچون فراموشی های ما نمی باشد،بلکه نوعی از فراموشی است که خداوند برای او ایجاد میکند تا دانسته شود که او نیز از این جهت همچون سایر مخلوقات است تا به عنوان رب وپروردگار گرفته نشود،همچنین فراموشی های ما از سوی شیطان است اما شیطان بر پیامبر وائمه هیچ گونه سلطنتی ندارد» 📚الفقیه،ج1،ص360 ❗️بااین بیان روشن شد که این نظریه ی شیخ صدوق در تعارض کلی بامبانی شیعی نیست،هرچند این نظریه قابل قبول نیست،اما ایشان مجتهد بوده ودر مساله ای اجتهاد کرده است هرچند اجتهادشان صحیح نبوده ونزد خداوند تنها یک اجر دارد 📚مراه العقول ج 1 ص 200 ❗️اما انچه اوردید که ایشان کسانی را که در اذان شهادت به ولایت حضرت علی میدهند لعن کرده است بصورت کلی صحیح نمی باشد ❗️ایشان کسانی را لعن میکنند که معتقد هستند شهادت به حضرت امیر جزو اذان واقامه است در حالیکه همه علمای امامیه بر این امر متفقند که شهادت به ولایت جزو اذان واقامه نیست بلکه شایسته است به عنوان تبرک واستحباب در اذان واقامه گفته شود 📚الفقیه،ج1،ص290 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht