#شهادت_ثالثه_و_شیخ_صدوق
🤔
#پرسش
❔شیخ صدوق از بزرگترين علماى تاريخ تشيع و صاحب يكى از ٤ كتاب معتبر شيعه(كتب اربعه) در مورد لفظ(اشهد ان على ولى الله) در اذان ميگويد:
كسانى كه اين لفظ را وارد اذان كرده اند جعل كرده اند. لعنت خدا بر آنها باد، آنها غاليانى هستند كه به دروغ خودشان را شيعه جا زده اند.
▪️حالا؛ تكليف اين مردم بينوا كه فريب خورده و در اذان على ولى الله ميگويند، چيست؟
▪️ايشان يكى از كسانى است كه مذهب تشيع را تدوين كرده است و ٥٠ درصد فقه شيعه مديون ايشان است، ميگويد اين لفظ به جعل وارد اذان شده است.
▪️فقها و مراجع ، چه پاسخى دارند به اين جعل و فريب تاريخى مردم؟
#منبع: من لايحضر الفقيه ج ١ ص ٢٩۰ ❗️❗️
💠
#پاسخ💠
👌شيعيان در اذان پس از شهادت بر رسالت پيامبر گرامى ، بر ولايت اميرمؤمنان على بن ابى طالب عليهما السَّلام گواهى مى دهند، و اين مسأله در تمام بلاد شيعى مشاهده مى شود، در اين باره توضيح چند نكته ضرورى است ؛
1⃣تمامى فقهاى شيعه بر اين نكته اتفاق نظر دارند كه شهادت ثالثه «شهادت بر ولايت على (عليه السَّلام)» جزء اذان نيست و لذا هنگامى كه فصول اذان را مى شمارند، آن را هجده فصل بيشتر نمى دانند كه عبارتند از ؛
❕4 تكبير، 2 بار شهادت بر وحدانيت خدا، 2 بار شهادت بر رسالت پيامبر ، 2 بار «حى على الصلاة»، 2 بار «حى على الفلاح»، 2 بار «حى على خير العمل»، 2 تكبير و 2 بار تهليل و اين سخنى است كه فقهاى شيعه جملگى بر آنند ؛
📚 المقنعة ، ص 100. الرسائل للشريف المرتضى: ج 3 ص 30. الكافي للحلبي: ص 120. المراسم العلويّة: ص 67. المعتبر (الطبعة الحجريّة): ص 165 و 166. المنتهى: ج 4 ص 374.مجمع الفائدة والبرهان: ج 2 ص 170.
2⃣اگر فردى شهادت سوم را به عنوان جزئى از اذان بگويد، كار حرامى مرتكب شده و گناه كرده است.
3⃣ شهادت سوم در اذان، بدون قصد جزئيت ، مستحب است و اين استحباب، دو مبنا دارد ؛
🔸الف ؛ على (عليه السَّلام) به حكم قرآن و حديث رسول گرامى ، ولىّ خداست.
🔸ب؛ امام صادق عليه السَّلام فرمود ؛ هر گاه به رسالت پيامبر شهادت داديد بر ولايت على نيز گواهى دهيد.
❕در اثبات اصل نخست و اين كه على عليه السَّلام ولىّ خداست، گذشته از حديث متواتر غدير و روايات متواتر كه پيامبر گرامى كراراً فرموده است: يا على أنت ولى كلّ مؤمن بعدى، ( کنزالعمال ج 6 ص 396) قرآن مجيد نيز بر ولايت على عليه السَّلام تصريح كرده است، آنجا كه مى فرمايد ؛
«تنها ولى و سرپرست شما خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آورده اند؛ همانها كه نماز را برپا مى دارند و در حال ركوع زكات مى دهند و كسانى كه ولايت خدا و پيامبر او و افراد با ايمان را بپذيرند، حزب و جمعيت خدا پيروز است». ( مائده 55)
❕مفسران اتفاق نظر دارند كه اين آيه در حقّ اميرمؤمنان على عليه السَّلام وارد شده است، آنگاه كه فقيرى وارد مسجد شد و از مردم درخواست كمك كرد و حضرت در حال ركوع بود، با انگشت خود به فقير اشاره كرد كه انگشتر را از دست او برگيرد و در آن هنگام دو آيه ياد شده فرود آمد.
👌این شان نزول را مرحوم محدّث بحرانى در غاية المرام 24 حديث از منابع اهل سنّت و 19 روايت از منابع و
#مصادر شيعه نقل كرده است، كه مجموعاً 43 حديث مى شود.بنابراين، رواياتى كه پيرامون اين آيه وارد شده متواتر است .
❕علاوه بر اين، علّامه امينى در كتاب بى نظيرش، الغدير، از بيست منبع معروف اهل سنّت رواياتى پيرامون آيه شريفه محلّ بحث نقل مى كند؛ منابع معروفى چون تفسير طبرى، تفسير اسباب النّزول، تفسير فخر رازى، تذكره سبط ابن جوزى و الصّواعق ابن حجر و نور الابصار شبلنجى و تفسير ابن كثير و مانند آن كه از اعتبار خاصّى در نزد اهل سنّت
#برخوردار است.
📚الغدیر ج 2 ص 52 به بعد
❕بدين ترتيب، با توجه به آيه مذكور و آيات و روايات متعدد ديگر، آشكار مى گردد كه اميرمؤمنان عليه السَّلام ولىّ و سرپرست مؤمنان از جانب خدا است.
👌در خصوص نكته دوم نيز قاسم بن معاويه، از اصحاب امام صادق و كاظم عليمها السَّلام از آن حضرت چنين نقل كرده است ؛
«إِذا قَالَ أَحدكُمْ لا إِلهَ الّا اللّه مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّه، فَلْيَقُل عَلىٌّ وَلِىُ اللّه».
«هر گاه كسى از شما به وحدانيت خدا و رسالت پيامبر گواهى داد، براى تكميل شهادت به ولايت على (عليه السَّلام) نيز گواهى دهد».
📚احتجاج طبرسی ص 83
🔸ادامه 👇