🤔پرسش ❓قرآن در مورد حضرت یحیی می گوید او « حصور » بوده است و حصور در لغت عرب به معنای ترک کننده ازدواج است❗️ ❔اگر اسلام و قرآن بر ازدواج تاکید می کنند چرا خداوند حضرت یحیی را به وصف « حصور » بودن مورد ستایش قرار می دهد❕این تناقض چگونه قابل جمع است❗️❗️ 💠پاسخ💠 🔶در این شکی نیست که از نظر اسلام ازدواج یکی از مستحبات موکد بوده که مورد تاکید بسیار بزرگان دین واقع شده است. 🔷حضرت علی علیه السلام فرمود: « ازدواج کنید زیرا رسول خدا فرمود هر کس می خواهد از سنت من پیروی کند ازدواج کند زیرا ازدواج سنت من است» 📚الکافی ج5 ص329 🔶پیامبر گرامی فرمود: « هر کس می خواهد خدا را در حالت پاک و پاکیزه ملاقات کند ازدواج کند و با داشتن همسر به ملاقات خدا رود» 📚وسائل الشیعه ج20 ص18 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « دو رکعت نمازی که فرد متاهل می خواند افضل است از هفتاد رکعتی که فرد مجرد می خواند» 📚الکافی ج5 ص328 ❕پیامبر گرامی فرمود: « پست ترین مردگانتان مجردها هستند ( کسانی که بدون عذر ازدواج را ترک می کنند)» 📚التهذیب ج7 ص239 ❗️حال خداوند در مورد حضرت یحیی می فرماید: « ...سیدا و حصورا و نبیا من الصالحین» « ( یحیی ) رهبر خواهد بود و از هوس های سرکش برکنار و پیامبری از صالحان است» 🔷39 ال عمران ❗️واژه حصور به دو معنا می آید؛ 1⃣کسی که خود را از هوی و هوس منع کرده است . 📚قاموس قرآن ج2 ص148 2⃣به معنای کسی که از ازدواج کردن خود داری می کند . 📚مفردات قرآن ، ص238 ❕در برخی روایات نیز حصور به معنای کسی که به زنان نزدیک نمی شود آمده است . 🔶مرحوم عیاشی نقل می کند که امام باقر علیه السلام فرمود: « یحیی حصور بود یعنی به زنان نزدیک نمی شد » 📚تفسیر عیاشی ج1 ص172 🔶همین مضمون از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است؛ 📚تفسیر قمی ج1 ص101 🗯با توجه به این که این روایات مسلم نمی باشد و به صورت مرسل نقل شده است در مورد واژه حصور باید بگوییم؛ 1⃣ حصور در آیه به معنای ترک کننده شهوات و هوسها و دنیا پرستی و صفتی همانند زهد می باشد . 2⃣اگر هم بگوییم که حصور به معنای ترک کننده ازدواج می باشد باز هم مشکلی در این معنا ایجاد نمی شود زیرا ممکن است یحیی نیز همانند عیسی علیهما السلام بر اثر شرایط خاص زندگی و اجبار به سفرهای متعدد برای تبلیغ آیین خدا ناچار به مجرد زیستن بوده است . ❗️این یک قانون کلی برای همه نمی تواند باشد و اگر خداوند او را به این صفت می ستاید به خاطر آن است که او بر اثر شرایط خاصی ازدواج نکرد ولی در عین حال توانست خود را از گناه حفظ کند و به هیچ وجه آلوده نشود . ❕به طور کلی ازدواج یک قانون فطری است و در هیچ آیینی ممکن نیست حکمی بر خلاف این قانون تشریع گردد .بنابراین نه در آیین اسلام و نه در هیچ آیین دیگری ترک ازدواج کار خوبی نبوده است. 📚تفسیر نمونه ج2 ص535 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw