پاسخی به معاند پیرامون دعوت کنندگان امام حسین ع به کوفه
🤔
#پرسش
❓اثبات شيعه بودن قاتلان حسين در كربلا
آيت الله خوئى از بزرگترين علماى تاريخ تشيع در كتاب معجم الرجال الحديث خود در مورد شبث بن ربعى مينويسد:
او جزء نويسندگان نامه به حسين بود، كه از او خواستند به كوفه بيايد، اما خلاف آن عمل كرد و يكى از جنگجويان بر عليه حسين بود.
حسين در روز عاشورا او را صدا زد و گفت:
ای شيث بن ربعى، و اى حجار بن ابجر، و ای قیس بن اشعث و ای یزید بن حارث، مگر شما به من نامه ننوشتيد که میوه ها رسیده و سبز شده اند و ...
در ادامه خوئى ميگويد: شيخ مفيد نيز اين مطلب را در كتاب الارشاد خود ذكر كرده است
حال از آخوندهاى شياد شيعه سئوال ميكنيم:
آيا حسين نمی دانست كه اين همه راه با اهل و عيالش راه بيفتد بيايد فقط به خاطر اينكه يك عده غير شيعى برايش نامه نوشته و او را دعوت كرده اند؟؟
اگر آنها شيعه نبودند و حسين آنها را نميشناخت چطور در كربلا آنها را به نام صدا زد و از آنها و رفتارشان شكايت كرد؟ ❗️❗️
💠
#پاسخ💠
👌به طور رسمى تشیع در کوفه از قرن دوم و سوم شروع شد و تشيّع كنونى كوفه نيز از آن زمان است و در قرن نخست، کوفه وضعیت کنونی را نداشته است .
❕علی ع با صراحت به این نکته تصریح کرده و می فرماید :
" براى حكومت من، جز كوفه كه آن را جمع مىكنم و يا مىگشايم، باقى نمانده. اى كوفه! اگر تنها تو (سرمايه من در برابر دشمن) باشى، آن هم با اين همه طوفانها كه دارى، چهرهات زشت باد (و اى كاش تو هم نبودى)! سپس امام عليه السّلام به گفته شاعر تمثّل جست كه مىگويد:
" به جان پدر نيكو كارت- اى عمرو!- سوگند! كه من، تنها، سهم اندكى از آن پيمانه دارم. "
❕اين كلام، اشاره به اين دارد كه بر اثر نافرمانى و عصيان مردم كوفه و عراق، توان من در حكومت و مبارزه با دشمن، كاهش يافته است.
📚نهج البلاغه خطبه ٢٥ _ پیام امام امیر المومنین ج ٢ ص ٧٨
❗️نافرمانی و بی اعتقادی کوفیان در نقل دیگری چنین مورد اشاره علی ع قرار می گیرد :
" به خدا سوگند كه من به مردم فرمان دادم در ماه رمضان همان نماز فريضه را به جماعت بخوانند، و به آنها اعلان داشتم كه جماعت در نماز نافله، بدعت است و دستور خدا نيست ولى فرياد گروهى از سربازانم كه همراه من با دشمن مى جنگيدند بلند شد. آنها فرياد مى زدند كه: اى مسلمانان سنّت عمر دگرگون شد، على ما را از نماز نافله ماه رمضان باز مىدارد. و من ترسيدم كه مبادا در بخشى از سپاهم جنجالى بپا شود . "
📚الکافی ج 8 ص 59 _ بحار الانوار ج 34 ص 173
❕بنابراین تمام کوفیان از شیعیان خالص نبودند و اقلیتی از آنان شیعه بودند , دیگران از سایر مسلمین بودند که امام ع را به کوفه دعوت کردند و در نامه ارسالی به سوی امام حسین ع صراحتا تصریح کرده اند که این نامه دعوت از سوی شیعیان امام ع و سایر مسلمین است که همگان از خلافت یزید بیزار بودند , در نامه آنان چنين آمد :
«به نام خداوند بخشنده مهربان. به حسين بن على، از: سليمان بن صُرَد، مُسَيَّب بن نَجَبه، رِفاعة بن شدّاد، حبيب بن مظاهر، 👈 و شيعيان او از مؤمنان و مسلمانان كوفه.👉
📚تاريخ الطبري: ج 5 ص 352
❕مردم کوفه از فرق مختلف مسلمین نمی خواستند که یزید حاکم اسلامی باشند و به امام حسین ع نامه نوشتند که بیایند و حکومت را بگیرد .
👌کسانی چون شبث بن ربعی و حجار بن ابجر و قیس بن الاشعث و یزید بن الحارث که جزء دعوت کنندگان امام ع بودند , از شیعیان و پیروان امام حسین ع نبودند , شبث بن ربعی از خوارج بود : " رجع الی الخوارج " و سایرین هم از پیروان و شیعیان امام حسین ع نبودند و احیانا برخی از آنها در لشگر معاویه هم شمشیر زده اند :
📚رجال طوسی ص ٦٨ _ المقالات و الرسالات ج ٣٠ ص ٣٥ _ مستدرکات رجال الحدیث ج ٦ ص ٢٨٤ _ و ج ٨ ص ٢٤٨
❕اینان اگر چه شیعه نبودند , اما در جامعه اسلامی مورد شناخت بودند و امام حسین ع هم آنان را می شناخت و خطابشان قرار داد .
❕از شیعیان خالصی که امام حسین ع را دعوت کردند , برخی توسط ابن زیاد کشته شدند و برخی دیگر دستگیر و روانه زندان شدند .
👌کشته شدگان کسانی چون : ميثم تمّار _ عبيداللَّه بن عمرو بن عزيز كندى _ عبيداللَّه بن حارث بن نوفل هَمْدانى _ عبدالأعلى بن يزيد كلبى عليمى _ عبّاس بن جعده جدلى _عمارة بن صلخب أزدى و ... بودند :
📚تاريخ الكوفه: ص ٣٣٢ _ ٣٣٥
❕در ميان زندانيان افرادى چون مختار، حارث اعور همدانى و ... بودند , چنان که طبرى مىنويسد:
" ابن زياد در نامهاى به يزيد نوشت:
" وما تركت لكم ذا ظنّة أخافه عليكم إلّاوهو في سجنكم؛ " " كسى را كه احتمال مىدادم بر ضدّ شما حركتى بكند و قيامى صورت دهد، باقى نگذاشتم، مگر اينكه در زندان شما به سر مىبرد. "
📚تاريخ الطبري: ج ٤ ص ٣٨٧ _ الكامل فى التاريخ: ج ٤ ص ١٣١
@Rahnamaye_Behesht