سوال سوالی برای همسر من به وجود آمده که من قادر به پاسخ گویی نبودم،! چرا بین 2آیه از قران تناقض وجود دارد آیه 29بقره وآیه27تا30سوره نازعات؟ لطفا راهنمایی بفرمایید ✅پاسخ: خداوند در آیه 29 بقره می فرماید: "او خدایی است که همه آنچه در زمین وجود دارد برای شما آفریده سپس به آسمان پرداخت وانها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود " ودر ایات 27 تا 30 نازعات می فرماید: "آیا آفرینش شما مشکل تر است یا آفرینش اسمانی که خداوند بنا نهاده است، سقف آن را بر افراشته وآن را منظم ساخته است وشبش را تاریک وروزش را آشکار نموده است "والارض بعد ذالک دحاها" "وزمین را بعد از آن گسترش داد" ❗اشکال شما این است که در سوره بقره گفته شده نخست زمین آفریده شده سپس اسمان اما در آیات سوره نازعات می گوید زمین بعد از خلقت آسمان خلق شده است. ❗پاسخ: خداوند در سوره بقره تعبیر به استوا می آورد"ثم استوی الی السمائ" ❗ کلمه "استوی "در سوره بقره به معنای خلقت نیست، بلکه به معنای استیلا و تسلط یا پرداختن به آن است. در این صورت معنای آیه چنین است: او خدایی است که برای شما آنچه در زمین است بیافرید، سپس به کار آسمان پرداخت و آن را در هفت آسمان استوار ساخت. حال با توجه به معنای آیه چه اشکالی دارد که آفرینش آسمان، پیش از خلق زمین باشد، اما استوار ساختن آن به هفت آسمان، پس از خلقت زمین صورت گرفته باشد؟ 📚تفسیر نمونه،ج1 ص163 ❗پاسخ دیگر آن است که آنچه در سوره نازعات آمده است "دحاها"است "والارض بعد ذالک دحاها" ❗دحا به معنای خلق کردن نیست بلکه به معنای گسترانیدن است به این معنا که در آغاز تمام سطح زمین را آبهای حاصل از بارانهای سیلابی نخستین فرا گرفته بوده است این آبها تدریجا در گودال های زمین جای گرفتند وخشکی ها از وزیر آب سر بر آوردند وروز به روز گسترده تر شدند تا به وضع فعلی در آمد واین مساله بعد از خلقت زمین واسمان روی داد واساسا آیه اشاره ای به این که آیا خلقت آسمان زودتر بوده است یا زمین ندارد 📚تفسیر نمونه،ج26 ص100 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman