سوال
قرآن تو بعضی جاها مثلا سوره زمر
بعد اینکه درباره جهنمی ها حرف میزنه میگه خالدين فیها ... ینی تا ابد و بی نهایت تو جهنم میمونن !
خب این ظلم خدا رو نميرسونه
چون مثلا من 100 سال عمر کنم ، فرض کنیم کل این 100 سال رو گناه کردم !
باید ب اندازه همین گناهام کیفر ببینم و عذاب بکشم ... نه تا ابد !
برخی گناهان ما باعث ظلم ب دیگران میشه ، هرچقدر هم ک باعث ظلم ب دیگران بشیم و اصن باعث شیم بقیه گناه کنن بازم باید ب اندازه گناهانمون عذاب بکشیم !
اگر جهان هم ابدی بود و قیامتی نبود ، آره میشد بگیم خالدين فیها ، چون تا ابد باعث ظلم ب بقیه میشه !
در صورتی ک ی روزی تموم میشه این دنیا ، پس گناهانمون هم تموم میشه و پایان ميپذيره !
ولی اون دنیا خالدين فیها ...
ب نظرم این ظلم خداست :-/
البته ی گیر دیگه هم میشه بهش داد ...
ظلم از صفات نقصان هست پس در واجب الوجود جایی نداره !
پس قرآن رو خود حضرت محمد نوشته !
چون جوابشو نمیدونم اینا رو گفتما
ی وقت فک نکنی اتئيست شدم
✅پاسخ:
گاهی قانون گذار قانونی وضع میکند که هرکس مرتکب خلافی شود باید فلان مقدار جریمه مالی بدهد یا فلان مدت در زندان بماند مسلما در چنین جایی باید تناسب جرم وجریمه در نظر گرفته شود هرگز برای یک کار کوچک مجازات اعدام یا حبس ابد نمیتوان قرار داد
❗ولی کیفرهایی که در حقیقت اثر طبیعی عمل است وخاصیت تکوینی آن محسوب میشود ویا ننتیجه حضور خود عمل در برابر انسان محسوب میشود این گفتگوها را نمیپذیرد
❗خواه درمورد اثار عمل دراین جهان باشد یا در جهان دیگر
❗انسان دریک لحظه سوزنی به چشم خود میزند نتیجه آن کوری دایمی است هرچند تا ابد عمر کند
❗درمورد عذابهای اخروی نیز گفتنی است که اثار تکوینی ونتایج مرگبار آن ممکن است برای همیشه دامن انسان را بگیرد بلکه خود عمل در برابر انسان حاضر میشود
❗مجازات های اخروی جنبه قراردادی ندارد که خداوند مثلا وضع کرده باشد فلان گناه باید این مقدار عذاب رآ در پی داشته باشد بلکه عینا عمل انسان روز قیامت مجسم شده وسبب عقاب ویا بهرمندی فرد میشود
❗مجازات برخی گناهان به صورت عذاب جاودان مجسم میشود چنان که خداوند فرمود:
"جز اعمال شما جزایی برای شما نیست"( 54 یس)
❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج6 ص501
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman