سوال همسرم خمس مالش را نمي دهد و وقتي علتش را مي پرسم، مي گويد نمي خواهم مالي كه با زحمت به دست آورده ام به جيب روحاني برود. خودم مي دانم توجيهش كاملا اشتباه است. اما متاسفانه ايشان ديدگاهي منفي نسبت به روحانيون دارند. ✅پاسخ: گذشته از آنکه خداوند در آیه 41 انفال پرداخت خمس را لازم می شمرد ❗روایات فراوانی در وجوب خمس سالیانه طبق فقه شیعه در مجامع روایی ما آمده است که علمای شیعه در کتب خود ذکر کرده اند. 📓مستدرک الوسایل،ج7 ص284 باب 6 📓بحار الانوار،ج93 ص189 باب 23 📓وسایل الشیعه،ج9 ص499 باب8 به چند روایت از کتاب وسایل الشیعه توجه فرمایید: . عثمان بن سماعه از امام کاظم درمورد خمس سوال کرد امام پاسخ داد: "فی کل ما افاد الناس من قلیل او کثیر" "خمس درتمام آنچه مردم بدست می آورند است کم باشد یا زیاد" 📚همان مدرک،ص503 در روایت دیگری آمده است که اصحاب امام جواد از ایشان سوال کردند آیا خمس درهمه آنچه انسان فایده میبرد کم وزیاد است؟ امام پاسخ داد:بله .باقیمانده از موونه سال خمس دارد 📚همان مدرک،ص499 ❗می بینیم که مشروعیت خمس طبق فقه شیعه وروایات کاملا ثابت است ❗همچنین در روایات متعددی از کتب اهل سنت آمده است که پیامبر از مردم خمس سالیانه می گرفت که جهت پرهیز از اطناب وارد آن نمی شویم. جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب: "الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف" اثر علامه محقق ایت الله سبحانی جلد 2 ص17 مساله 13 "الخمس فی الکتاب والسنه" ❗امام زمان درباره کسی که پرداخت خمس را ترک کند فرمود: "لعنت خدا وفرشتگان وتمام مردم بر کسی که درهمی از اموال ما ( خمس) را حلال بشمرد وپرداخت نکند" 📚الاحتجاج،ج2 ص480 ❗ نیمی از خمس، در اختیار مرجع تقلید قرار می‌گیرد، برای مصارف عمومی جامعه، اعم از هزینه‌های مربوط به تحقیق، تدریس، تبلیغ و ترویج علوم دینی، تأسیس حوزه‌های علمیه، مساجد، یا فقرا، مساکین، مصیبت زده‌ها و ...؛ که البته تشخیص اولویت مصرف آن با ولی‌فقیه یا مرجع می‌باشد. نیمی دیگر از خمس نیز سهم سادات فقیر و محتاج می‌باشد که صدقه بر آنان حرام شده است. ❗ مراجع تقلید همان‌طور که بخشی از خمس را به امور فوق در جامعه اختصاص می‌دهند، درصدی از سهم امام را نیز به جهت تعطیل نشدن تبلیغ و گسترش دین و البته گسترش کمی و کیفی آن و نیز پرورش یافتن افرادی که متخصص مسائل دینی باشد قرار می‌دهند که بخشی از آن شهریه است تا با شهریه‌ی اندکی که دانش‌پژوهان در این عرصه داده می‌شود، حداقل بخشی از نیازهای اولیه زندگی آنها تأمین گردد تا بتوانند دست کم بدون دغدغه نان شب، به یادگیری معارف دینی و در نهایت به تبلیغ مسائل دین، آموزش احکام مورد نیاز مردم و ترویج اعتقادات و اخلاقیات اسلامی بپردازند و البته رقم آن با هزینه‌های مشابه از بیت‌المال برای رشته‌های دیگر قابل مقایسه نمی‌باشد. اگر جامعه به پزشک جسم احتیاج دارد، به پزشک روح اختیاج بیشتری دارد و اگر بخشی از جامعه گاهی مبتلا به بیماری‌های تن می‌شوند، بیماری‌های روح به مراتب فراگیرتر است، مضاف بر این که سلامت و تعالی روح است که ضامن امنیت و کمال جامعه در عرصه‌های دیگر می‌باشد. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman