سوال آیا این نگاه یعنی وجود سنخیت میان خالق و مخلوق در تضاده با مکتب حقه اهل بیت علیهم السلام نیست؟ ✅پاسخ یکی از مسایلی که فلاسفه مطرح می کند قاعده سنخیت میان علت ومعلول یا قاعده الوحد لا یصدر عنه الا الواحد است وچنین می گویند اگر سنخیت میان علت ومعول نباشد هر موجودی می تواند علت برای هر معلولی باشدولی مساله لزوم سنخیت مانع از این مطلب است لذا علتی که از هر نظر واحد ویگانه است باید یک معلول بیشتر نداشته باشد روی این جهت خداوند تنها مخلوقی خلق کرده است به نام عقل اول که موجود مجرد وهم سنخ خداوند است ومعلولات مختلف به واسطه ان عقل اول به وجود می ایند 📚 تلخیص از نهایه الحکمه ، علامه طباطبایی ، ص166 ❗️ اما پاسخ روشن است که این سخن به معنای محدود کردن قدرت خداوند است که نمی تواند معلولات مختلف با حیثیات مختلف را خلق بکند واین در تضاد با ادله عقلی ونقلی متعدد در عمومیت قدرت خداوند است می فرماید: او بر هر چیزی تواناست ( ملک 1) ❗️هیچ چیزی در اسمانها ونه چیزی در زمین از حوزه قدرت خداوند خارج نیست ( فاطر 44) ❗️جهت اگاهی از ادله نقلی وسخنان اهل بیت در عمومیت قدرت خداوند رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار ج4 ص134 باب 4 ❗️وجهت اگاهی از ادله عقلی قدرت خداوند رجوع کنید به الالهیات علامه سبحانی ج1 ص133 به بعد ❗️انچه هم در مورد قاعده گفته شد طبق تصریح محققان در مورد فاعل مختار صحیح نیست ۰ ❗️علامه حلی می گوید: فاعل اگر مختار باشد جایز است اثارش متعدد باشد هرچند خودش یکی باشد واگر فاعل بی اختیار باشد بیشتر دانشمندان معتقدند که معلول او نمی تواند متعدد باشد 📚کشف المراد ص84 ❗️این نظریه فلاسفه دارای اشکالات متعدد دیگری نیز است که جهت اگاهی رجوع کنید به کتاب پیام قران ، ایت الله مکارم ج4 ص199 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman